Svenskene bygget plattformen i Norge - det har blitt en suksess

Lundin bygget mesteparten av Edvard Grieg i Norge og fikk plattformen på tid og kost. – Dette er et kroneksempel på at norsk leverandørindustri er konkurransedyktig, sier LO-leder Gerd Kristiansen.

Lundin første plattform på norsk sokkel. Mesteparten har de fått bygget i Norge.

– Det er morsomt å komme ombord på en helt ny plattform.

LO-leder Gerd Kristiansen trår ut av helikopteret og ut på dekk. Edvard Grieg er en av de nyeste plattformene på norsk sokkel, og det er drøyt halvår siden produksjonen kom i gang. Operatør er «lille», svenske Lundin som er i ferd med å bli store på norsk sokkel. Svenskene fikk nesten like mange tildelinger i 23. konsesjonsrunde som giganten Statoil og Edvard Grieg er det første feltet på norsk sokkel der selskapet er operatør.

Edvard Grieg blir allerede kalt en suksess. Prosjektet har gitt flere tusen norske arbeidsplasser.

– Cirka 60 prosent av leveransene i forbindelse med byggingen av plattformen kom fra norske leverandører, sier administrerende direktør i Lundin Norway, Kristin Færøvik.

Omvisning på Edvard Grieg

LO-leder Gerd Kristiansen, til høyre, ble vist rundt på Edvard Grieg. Lundin-sjef Kristin Færøvik til venstre.

Foto: Mathias Oppedal

Stor del av æren

Midt i en stadig verre oljekrise tok de ansatte på Kværner Stord seg tid til lite kake og feiring i mai 2015. Da hadde de nettopp gjort ferdig plattformdekket til Edvard Grieg. De hadde levert på tid og kost. Senere har Kværner blitt belønnet med flere kontrakter tilknyttet byggingen av giganten, og Edvard Griegs nabofelt på Utsirahøyden, Johan Sverdrup.

Lundin angrer ikke på at de lot Kværner Stord og andre norske leverandører bygge over halvparten av deres første, store plattform i Nordsjøen.

– Oppstarten har gått fantastisk godt. De norske leverandørene skal ha en stor del av æren, sier Færøvik som tidligere var administrerende direktør på Rosenberg.

For mens Lundin har hatt suksess med valg av norske leverandører, har andre oljeselskap tapt både tid og penger på valg av utenlandske leverandører. Eni fikk blant annet bygget dekket til Goliat i Sør-Korea. Den ble over to år forsinket og budsjettet har sprukket med drøyt 18 milliarder. Total opplever stadige forsinkelser og budsjettsprekk med Martin Linge, for å ikke snakke om Talisman-opererte Yme som kostet over 14 milliarder og måtte skrapes.

Edvard Grieg

Store deler av Edvard Grieg-plattformen er bygget i Norge.

Foto: Mathias Oppedal

LES OGSÅ: Statoil kjøper seg opp i Lundin

Har noe lære

LO mener derfor at flere har noe å lære av Edvard Grieg-prosjektet.

– Dette er et kroneksempel på at norsk leverandørindustri er konkurransedyktg, sier LO-leder Gerd Kristiansen.

For til tross for at leveransene fra norske leverandører har vært på tid og kost, så er industrien hardt rammet av en fortsatt pågående oljekrise. Flere titusener av oljejobber har forsvunnet de siste årene, og spesielt har det gått utover sør- og vestlandet.

Investeringene tilknyttet utbyggingen av Edvard Grieg-feltet ble på 26 milliarder kroner. Lundin eier 50 prosent og er operatør, mens Statoil (15 prosent), Wintershall (15 prosent) og OMV Norge (20 prosent) er partnere. utvinnbare reserver er estimert til 206 millioner fat oljeekvivalenter og feltet er bygget ut med en bunnfast plattform.

– De andre oljeselskapene bør se til denne utbyggingen etterhvert som det skal bygges nye installasjoner, sier Kristiansen.

LES OGSÅ: Lundin i gang med Edvard Grieg