- Hvis fylkestinget samles om å søke om det, så må vi vurdere det nøye, sier Bent Høie, stortingsrepresentant fra Høyre.
- Dette er et lokalt initiativ som fortjener å bli nøye vurdert, sier Magnhild Meltveit Kleppa, stortingsrepresentant fra Senterpartiet.
- Nå vil jeg vi skal vurdere dette veldig åpent i Arbeiderpartiet, sier Oddbjørg Starrfelt, stortingsrepresentant fra Arbeiderpartiet.
Problem å avgrense
Både Høyre, Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV signaliserer vilje til en åpen debatt. En av fire kroner fra bomringen på Nord-Jæren går til administrasjon, og erfaringer fra Tromsø viser at folk oppfatter drivstoffavgift som rettferdig. Det er et argument for Bent Høie.
- Det er jo ting som taler for det. Både at dette er en ordning som ser ut til å ha bredere oppslutning blant bilistene enn det bompenger har, og at det er lavere administrasjonskostnader. Det som imidlertid er det store spørsmålet er om hvordan noen kan klare å avgrense dette og unngå handelslekkasje til andre områder, som ikke har det. Det må en nesten lokalt dokumentere, hvis en søker om en sånn ordning, sier Bent Høie.
Mer rettferdig
Samferdselsdepartementet har flere ganger sagt nei til drivstoffavgift. Men samferdselspoltisk talskvinne i Arbeiderpartiet, Oddbjørg Starrfelt mener det fort kan snu i Stortinget.
- Jeg har inntrykk av at det kanskje har vært vel så mye byråkratisk argument imot det, som politiske. Finansdepartementet har likt denne ordningen veldig dårlig, sier Oddbjørg Starrfelt. Hun synes ikke det er et tilstrekkelig argument, hvis det oppleves mer rettferdig med drivstoffavgift.