Hopp til innhold

Startet boligkamp på Facebook

Roy Steffensen (Frp) skrev budskapet sitt på en plakat, og håpte på en Facebook-debatt med Torstein Tvedt Solberg (Ap). Istedenfor ble det en bildebasert boligkamp – eller #boligbattle.

– Jeg ville ha en diskusjon som kanskje kunne få litt oppmerksomhet blant unge folk. Temaet er jo høyaktuelt for unge i Rogaland, sier Steffensen til NRK.no.

For å nå ut til de unge massene valgte han en litt utradisjonell debattform. Han skrev budskapet sitt på en plakat, tok bilde av seg selv med plakaten, og utfordret Torstein Tvedt Solberg fra Arbeiderpartiet til å svare.

– Jeg håpte å kanskje få en debatt på Facebook-siden min, men han var jo sporty og svarte med samme mynt, sier Steffensen.

– Får fart i boligdiskusjonen og valgkampen

Og Tvedt Solberg syns bare det var gøy å bli utfordret på den noe utradisjonelle måten.

– Ingenting er mer spennende enn å diskutere, og samtidig få litt fart i boligdiskusjonen. Vi må få fart både på boligbyggingen, og ikke minst på debatten og temperaturen i valgkampen, sier han til NRK.no.

Derfor stilte han opp i Sandnes, med ordføreren på slep, og tok bilde av svarplakaten sin.

– Og da måtte jeg reise til Sandnes for å lage en ny plakat, sier Steffensen.

– Det ble litt kjekt å drive på med, også. Og jeg tror folk setter pris på det. Vi har fått gode tilbakemeldinger. Over 5500 har sett mine tre plakater, så jeg har jo truffet en del. Og Torstein sier at det er over 5000 som har sett hans innlegg også.

– Twitter i plakatform

Men likevel – debattformen er ganske selvbegrensende, og både Steffensen og Tvedt Solberg mener at den har kommet til sin naturlige ende med de konkrete sisteplakatene.

– Jeg tror ikke det blir lenger enn dette. Det er jo Twitter i plakatform, sier Steffensen.

Han håper at andre nå tar opp ballen, og starter lignende diskusjoner.

– Bra øvelse for å konkretisere budskapet

– Jeg har egentlig mer sansen for diskusjonene hvor vi trekker opp de store linjene. Det tror jeg er mer interessant for folk. Men det er få arenaer hvor man kan gjøre det, og konkurransen for å komme i media er knallhard. Så vi må prøve nye ting for å få blest om budskapet vårt.

LES OGSÅ: Skal løfte blikket til partilederne

Tvedt Solberg mener også at den korte formen kan hjelpe for å unngå unødvendig lange resonnementer og tomprat.

– Det er jo egentlig bare en god øvelse for oss politikere, å klare å konkretisere budskapet uten å ha de altfor lange retoriske innleggene, sier han.

– Nå har både jeg og Steffensen lagt frem våre partier sine boligpakker, så det ser ut til at det stopper der. Så får vi se hvilke andre debatter vi tar utover i valgkampen.