Hopp til innhold

SR-Bank nedbemanner med femti ansatte

Overskuddet til SpareBank 1 SR-Bank ASA er betydelig redusert. Lavere aktivitet i distriktet og økt bruk av digitale tjenester fører til færre ansatte.

SR-Bank

Overskuddet til SpareBank 1 SR-Bank ASA er redusert fra 2 048 millioner kroner de første ni månedene i fjor til 1 669 millioner kroner i den samme perioden i år.

Foto: NRK

– Vi må både tilpasse oss de teknologiske endringene som har vært rundt oss, og at aktiviteten i regionen er lavere.

Det sier Thor-Christian Haugland, konserndirektør kommunikasjon Sparbank 1, SR-Bank.

Les også:

Les også: – SR-Bank utnytter oljenedgangen

Bankens resultat før skatt er redusert fra 2 048 millioner kroner de første ni månedene i fjor til 1 669 millioner kroner i den samme perioden i år.

Thor-Christian Haugland

Thor-Christian Haugland, konserndirektør kommunikasjon Sparbank 1, SR-Bank, tror banken skal klare nedbemanningen på 50 personer gjennom naturlig avgang.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

I en pressemelding fra konsernet heter det at:

«Sett opp mot at aktiviteten i landsdelen har flatet ut, vil vi fremover gjennomføre ytterligere kostnadseffektiviserende tiltak som skal sikre fortsatt god lønnsomhet.»

Tror banken unngår oppsigelser

– Det gjelder både på bemanningssiden der vi har varslet at vi må ned med 50 årsverk, og at vi må se på alle andre driftskostnader vi har, sier Haugland.

Sparebank 1 SR-Bank har nå 1170 ansatte. Konsernet tror nedbemanningen kan gjennomføres gjennom naturlig avgang, men kan ikke utelukke oppsigelser.

Nedbemanningen skal gjennomføres i løpet av 2016

Les også: SR-bank kåret til beste store bank

Les også: Slik blir SR-Banks nybygg i Bjergsted

– Vi må sørge for at vi fortsatt driver lønnsomt. Vi har krav på oss til oppkapitalisere oss, det vil si at vi har krav til å drive mer lønnsomt enn det vi har gjort. Det skal vi gjøre gjennom å bedre driften, sier konserndirektøren for kommunikasjon.

Han viser til at det ligger store muligheter i den digitale utviklingen.

–Vi skal hente ut de muligheter som ligger gjennom at veldig mange av våre kunder nå besøker oss gjennom de digitale kanalene. Det betyr at vi kan ta bort veldig mange manuelle prosesser, sier Haugland.