Hopp til innhold

Smarttelefoner på klagetoppen hos Forbrukerrådet

Spill og moro på smarttelefonen kan gi deg sjokkhøye telefonregninger. Forbrukerrådet har hatt en dobling i antall klager på innholdstjenester det siste året.

Video Smarttelefoner på klagetoppen

Susanne Stusvik har betalt for dyre innholdstjenester uten å være klar over det.

– Datteren min visste ikke at hun satte i gang et abonnement, sier Synnøve Schei.

Datteren hennes ble trukket flere hundre kroner i måneden etter at hun lastet ned en logo til mobiltelefonen fra internett. Hun visste ikke at det fulgte svært dyre betingelser med nedlastingen.

– De kom med tilbud fire ganger i døgnet, med logoer som kostet 20 kroner stykket, forteller Synnøve Schei.

Dobbelt så mange klager

Edith Nøkling

Edith Nøkling advarer mot dyre innholdstjenester.

Foto: Erik Waage / NRK

Schei er langt fra alene om å få uventede regninger i posten. Mens stadig flere skaffer seg telefoner med omtrent like mange funksjoner som en datamaskin, øker tallet på folk som blir lurt.

Hos Forbrukerrådet har dette ført til en storm av henvendelser knyttet opp mot såkalte innholdstjenester, og antall klagesaker har doblet seg fra 2010 til 2011.

– I fjor så vi en voldsom økning i bruk av smarttelefoner, og forbrukere havnet i uheldige situasjoner med kjemperegninger. Da gikk alarmen hos oss, og vi prøver å nå ut til folk med dette nå, sier regiondirektør Edith Kristin Nøkling i Forbrukerrådet.

– Svindelforsøk

Synnøve Schei

Synnøve Schei mener innholdstjenestene er spekulative.

Foto: Erik Waage / NRK

Også Susanne Stusvik har kjøpt rådyre innholdstjenester uten å være klar over prisen, og har kastet flere hundre kroner ut vinduet.

– Sist fikk jeg en regning på 300 kroner kun for innholdstjenester. Det er ganske mye for ting de bare trekker deg for. Det står med liten skrift, og det virker ikke som om de vil at folk skal være oppmerksomme på at det koster penger, sier hun.

Datteren til Synnøve Schei brukte 1000 kroner uten å være klar over det. Moren ringte straks teleoperatøren for å få stoppet tjenesten da hun fikk regningen, men det viste seg å være vanskelig.

– Det var ikke lett å stoppe tjenesten. Det er spekulativt, og jeg vil si at det er et forsøk på svindel, sier Schei.

Nå oppfordrer Forbrukerrådet folk til å sjekke innholdet i avtalene de inngår.

– En skal vite konsekvensen av avtalen, sier Nøkling.