Hopp til innhold

Slik så det ut da vi fikk rundkjøringer i Rogaland

Det var full forvirring blant bilister i Rogaland da rundkjøringene kom på 80-tallet. 30 år senere raser nok en gang debatten om villmannskjøring i veikryssene, og NAF vil tvinge oss til å senke farten.

Video Rundkjøringer i '88

Tjensvollkrysset på 80-tallet. Har det blitt bedre i dag?

– For å overleve når du forutsetter at andre kjører galt, må du få øyekontakt med dem.

Slik lød politiadjutant Gunnvor Molaugs råd til bilister som ikke visste hvordan de skulle kjøre i de nye rundkjøringene i Rogaland i 1988.

Videoen over viser full forvirring om reglene da veikryssene ble gjort til rundkjøringer for 30 år siden. Bilister kjørte på kryss og tvers, ingen blinket, og nesten-kollisjoner var et faktum.

– Når du kommer inn i en rundkjøring, har du vikeplikt for alle som allerede er der, fortalte Molaug tv-seerne den gang.

Vil tvinge ned farten

Lars Petter Endresen

Lars Petter Endresen vil ha slutt på villmannskjøringen.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK

30 år senere har vi likevel ikke tatt til oss regelen, mener NAF. Rogalendingene har heller laget sitt eget system: Full fart og vikeplikt fra venstre.

– I dag har det blitt slik at de som kommer fra venstre tror at de har forkjørsrett. I praksis fungerer rundkjøringen litt motsatt av høyreregelen, sier leder i trafikkpolitisk komité i NAF, Lars Petter Endresen.

Han kom tidligere i dag med et forslag om fartsdempere før rundkjøringene for å få bilistene til å roe seg.

– Det hadde vært interessant å gjøre et eksperiment ved å sette opp fartshumper rett foran alle fire innløpene til rundkjøringen, slik at folk hadde vært nødt til å bremse ned, sier han.

Fartsdempere møter motstand

– Det har blitt mer aggressivitet, og folk trykker hardere på pedalen. De viser lite aktsomhet overfor andre, mener Arve Allan Simonsen, fagansvarlig for vei og trafikk i Stavanger kommune.

Han er likevel skeptisk til forslaget fra NAF, og mener fysiske veisperringer spesielt vil ramme bussene.

– Lange busser skal ikke ha fartsdempere der de svinger, og det er ikke bare å legge det i rundkjøringene. Jeg synes ikke det er et godt tiltak, hvorfor skal vi innføre noe her som ikke finnes andre steder i landet? spør Simonsen.

Han har følgende oppfordring til bilistene:

– Det må en holdningsendring til. Folk må vise hensyn og være høflige, og ikke bare hevde sin rett. Da skaper de farlige situasjoner, sier Simonsen.