– For å overleve når du forutsetter at andre kjører galt, må du få øyekontakt med dem.
Slik lød politiadjutant Gunnvor Molaugs råd til bilister som ikke visste hvordan de skulle kjøre i de nye rundkjøringene i Rogaland i 1988.
Videoen over viser full forvirring om reglene da veikryssene ble gjort til rundkjøringer for 30 år siden. Bilister kjørte på kryss og tvers, ingen blinket, og nesten-kollisjoner var et faktum.
– Når du kommer inn i en rundkjøring, har du vikeplikt for alle som allerede er der, fortalte Molaug tv-seerne den gang.
- Les også:
Vil tvinge ned farten
30 år senere har vi likevel ikke tatt til oss regelen, mener NAF. Rogalendingene har heller laget sitt eget system: Full fart og vikeplikt fra venstre.
– I dag har det blitt slik at de som kommer fra venstre tror at de har forkjørsrett. I praksis fungerer rundkjøringen litt motsatt av høyreregelen, sier leder i trafikkpolitisk komité i NAF, Lars Petter Endresen.
Han kom tidligere i dag med et forslag om fartsdempere før rundkjøringene for å få bilistene til å roe seg.
– Det hadde vært interessant å gjøre et eksperiment ved å sette opp fartshumper rett foran alle fire innløpene til rundkjøringen, slik at folk hadde vært nødt til å bremse ned, sier han.
Fartsdempere møter motstand
– Det har blitt mer aggressivitet, og folk trykker hardere på pedalen. De viser lite aktsomhet overfor andre, mener Arve Allan Simonsen, fagansvarlig for vei og trafikk i Stavanger kommune.
Han er likevel skeptisk til forslaget fra NAF, og mener fysiske veisperringer spesielt vil ramme bussene.
– Lange busser skal ikke ha fartsdempere der de svinger, og det er ikke bare å legge det i rundkjøringene. Jeg synes ikke det er et godt tiltak, hvorfor skal vi innføre noe her som ikke finnes andre steder i landet? spør Simonsen.
Han har følgende oppfordring til bilistene:
– Det må en holdningsendring til. Folk må vise hensyn og være høflige, og ikke bare hevde sin rett. Da skaper de farlige situasjoner, sier Simonsen.