- Se tabell over hvilke studier som hadde flest førstevalgssøkere per studieplass og hvilke studier som hadde høyest poenggrense for å komme inn på.
Bjørn Helge Nerdal (41) er en av få som har kommet inn på det nyoppretta studiet bachelor i skolefritidspedagogikk ved Universitetet i Stavanger.
– Det var overraskende mange som søkte syns jeg, og da er det desto kjekkere å være en av de heldige som har fått plass.
Fra før har Nerdal blant annet en bachelor i politisk økonomi samt et årsstudium med økonomisk administrasjon.
Men etter en stund merket han at kontorlivet ikke var noe for ham og han valgte derfor å skifte retning.
– Jeg hadde mer lyst til å jobbe med mennesker, enn å sitte på et kontor og pushe papir.
I dag er det snart ti år siden han begynte å jobbe ved Eiganes SFO. Nå vil han lære mer om faget.
Ved siden av sin faste jobb skal han studere skolefritidspedagogikk i fire år.
– For min del er det viktig å gå i dybden i det faget jeg bruker når jeg gjør denne jobben, sier han.
Helseutdanning mest populært
Nesten 105.000 personer har nå fått tilbud om studieplass til universiteter og høgskoler i Norge, gjennom Samordna opptak.
Av disse har 3 av 5 søkere kommet inn på førstevalget sitt.
Mens færre vil bli lærer er det i år størst økning av studenter som velger økonomiske og administrative fag.
Hovedopptaket viser også at helseutdanninger fortsatt er populære. I år har hver femte søker fått tilbud om å starte på en helseutdanning.
I tillegg er interessen for Norges første bachelor i SFO stor. Nesten 200 personer ønsker å ta bachelorstudiet i skolefritidspedagogikk ved UiS.
Kun 20 har fått plass og per nå er det lang venteliste.
SFO-studiet ligger på en 15. plass på listen over antall søkere per studieplass, viser ferske tall fra Samordna opptak.
Digital pedagogikk
I dag er det rundt 150.000 barn i Norge som går på skolefritidsordning.
SFO er et tilbud som kommunene er lovpålagt å gi (ekstern lenke). Samtidig er det ingen krav til at de ansatte har formell utdanning.
– Vi har jobbet steinhardt for å få i gang dette studiet, så vi er veldig engasjert og gleder oss til å møte noe helt nytt, men samtidig noe veldig viktig.
Det sier Eli Vibeke Eriksen, som er én av faglærere på den nyoppretta bacheloren i Stavanger.
27-åringen fra Lakselv i Finnmark har master i pedagogikk og er i innspurten på en doktorgrad i pedagogisk psykologi.
Nå har hun fått ansvaret for faget digital pedagogikk.
I dette emnet skal studentene blant annet lære seg å bruke digitale verktøy for å skape engasjement og lærelyst blant elever på SFO.
– I undervisningen vil vi bruke ulike spill med kunstig intelligens, som stimulerer det kognitive ved læring, sier Eriksen.
– Hvem har takket ja til studieplass her?
– Det er en god blanding av både førstegangsstudenter og personer som allerede er i arbeid. Studiet er samlingsbasert, så de som allerede er i arbeid, vil få mulighet til å delta i undervisningen, svarer hun.
Ivrig student
Studiet som Bjørn Helge Nerdal har kommet inn på går over fire år og er nett- og samlingsbasert.
Og selv om det ennå er flere uker til oppstart, så er den ferske studenten ivrig etter å komme i gang.
Nerdal har allerede vært og kjøpt pensum, slik at han kan bruke siste rest av sommeren på å bli kjent med faglitteraturen.
I tillegg har 41-åringen investert i en ny genser.
– Ja når skal jeg «brande» meg selv skikkelig, sier Nerdal og ler høyt.
– Hvordan tror du det vil bli å bli student igjen?
– Jeg gleder meg veldig til å begynne å studere. Men jeg kommer ikke til å vanke på Folken eller Checkpoint og gjøre alle studenttingene som Fadderuka og sånne ting. Jeg hadde det veldig kjekt i 20-årene, men nå er jeg er 41 år og ferdig med den delen av studentlivet, sier han og humrer.