Større byggekontrakter der Statoil har vært involvert, har nesten utelukkende blitt inngått med asiatiske land de siste månedene. Konsernsjef i IKM, Ståle Kyllingstad, er svært kritisk til utviklingen, skriver Dagens Næringsliv i dag.
Sjokkert
– For meg er det sjokkerende å høre at de nesten konsekvent velger Sør-Korea for bygging. Hvor mange er det i Sør-Korea som kan Norsok-standarden og har levert i henhold til den, sier Kyllingstad til avisen.
Statoil frykter sprengt kapasitet hos norske leverandører og at norske kostnader og priser ikke vil være å leve med, og derfor er det sørkoreanske verft som har vunnet kontrakter for flere titall milliarder kroner de siste månedene.
– Samsvarer ikke med norsk standard
Kyllingstad stiller spørsmål ved om det er greit å bruke koreanske verft. Han mener de ikke leverer etter norsk standard.
– Jeg husker at Aker Kværner i mange år leverte dekk og prosessplattformer. Men når de skulle bygge to borerigger for sin eier kostet det én arm og én fot. Jeg ser ingen grunn til at det skal være lettere å konvertere fra boreplattformer til prosessplattformer for koreanske verft enn det var for norske verft å konvertere fra prosessplattformer til borerigger, sier han til avisen.
Oljeselskapet avviser kritikken, og viser til at de har samarbeidet med asiatiske verft i en årrekke, og at erfaringen har vært god.
– Verftene har dokumentert erfaring og de resultater Statoil krever for å kunne bygge modulene innenfor den kostnadsrammen og leveringstiden vi har satt, sier informasjonssjef Ola Anders Skauby til Dagens Næringsliv.