Klar for fartsprøve fra Ullandhaugtårnet

«Hvor fort tror du det går med rennebil ned den bratte bakken fra Ullandhaugtårnet?» Det spørsmålet dukket nylig opp i en radiosending. Nå får vi svaret, takket være en rennebil fra Egersund.

Skjæveland i rennebil

Skjæveland prøvesitter rennebilen for første gang

Foto: Per Øystein Kvindesland / NRK

Dette har hendt: Vi (Kvindesland og Skjæveland) ser Ullandhaugtårnet hver eneste dag vi er på jobb. Den 138,95 meter høye toppen er Stavanger kommunes høyeste punkt og innbyr voldsomt til rennebilkjøring.

Vi har ofte lurt på hvor fort det går an å renne ned bakken med bare gravitasjonen som motor.

Teoretisk fart på 94,3 km/t

Den snorrette, asfalterte veien ned fra Ullandhaugtårnet til parkeringsplassen er om lag 250 meter lang. Høydeforskjellen er, ifølge relativt sikre topografiske kart, cirka 35 meter.

Fagfolk i Sandnes har regnet ut at uten friksjon skulle rennebilen oppnå motorveifart på sin ferd ned bakken. Men verden er jo full av motstand, så hvor fort går det egentlig?

Tusenvis har kvernet på denne tanken, etter det vi har grunn til å tro. La oss derfor prøve å finne det ut – en gang for alle.

35 høydemeter, rett ned. Det er hva Skjæveland skal kjøre med rennebil

Kortreist rennebil

Vi har alliert oss med en renommert rennebilbygger. Ove Hjort i Egersund har konstruert en doning som har vunnet Norgesmesterskapet to ganger. Bedre testbil finnes ikke.

Politiet stiller med lasermåler, og Skjæveland ikler seg skinndress og hjelm.

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, og nedturen får du direkte, torsdag 19 mars.

Skjævelands første prøvetur i rekordbilen