Hopp til innhold

Politikerne sier ja til at idrettstalent kan forskyve skoledagen

Både Viking og Idrettrådet i Stavanger vil ha senere skolestart for treningsvillige 12 og 13-åringer. På et møte onsdag ettermiddag sa politikerne i byen ja til initiativet.

Dag Husebø

Dag Husebø leder prosjektet i Viking som jobber for å integrere skole og idrett. Allerede neste år kan egne idrettsklasser på skoler i Stavanger bli en realitet.

Foto: Ståle Frafjord / NRK

Viking og Idrettsrådet i Stavanger vil ha egne klasser for ungdomsskolelever som satser på idrett.

Planen er elevene to dager i uken skal starte dagen på treningsfeltet, i stedet for i klasserommet.

Onsdag ettermiddag ble saken tatt opp i arbeidsutvalget til kommunalstyret for oppvekst i Stavanger.

– Vi ser på initiativet som positivt, sier leder i kommunalstyret, Odd Kristian Reme fra Arbeiderpartiet.

– Skolen får bestemme selv

Viking ønsker å komme i gang med idrettsklassene neste høst, og har allerede vært i kontakt med flere skoler. Politikerne gir nå grønt lys for planene.

– Det vi sier er at det er opp til den enkelte skole å gå i gang med slike tilbud.

– Det må forankres i driftsstyrene ved skolene, der både elever og foreldre er representert, sier Reme.

– Ungdomsskolen er alt for teoretisk

Da saken ble diskutert av oppvekst-politikerne onsdag, var det tverrpolitisk enighet om at skolene selv kan få bestemme.

– Det er viktig å legge til rette for flere aktiviter i skolen. Ungdomsskolen er alt for teoretisk, sier Erlend Jordal i Høyre.

Han trekker frem en ungdomsskole i Oslo som har et spesielt fokus på ballett, noe som er unikt nasjonalt.

– Det er kjempebra at vi får ungdomsskoler som tør å satse og gå litt lengre, sier Jordal.

– Inspirerende for elevene

Også Iselin Nybø fra Venstre er positiv til egne idrettsklasser på ungdomsskolen.

– Jeg tror at et slikt tilbud vil gjøre elevene mer motiverte til å gå på skolen. Det kan være inspirerende, sier hun.

Odd Kristian Reme tror egne idrettsklasser kan stimulere elever til å bli flinkere i både idrett og på skolen.

– Jeg tror i praksis at vi må satse på de elevene som har den doble motivasjonen. De som både vil bli flinke i idrett og som er motivert for skolen, avslutter han.