– Pennalet mitt er hjemme. Vi har ikke lov til å bruke pennalhus på skolen, sier Vilde Beate Frisenfeldt i klasse 2A på Sola skole.
På Sola skole har nemlig første- og andreklassingene pennalforbud på skolen. I klasse 2A har elevene fått et enkelt glass eller en boks med det de trenger av skrivesaker. De store pennalene, ofte i flere etasjer, er forstyrrende for de minste.
– Vi skal begynne å bruke det i tredje klasse, forklarer Vilde Beate.
– Stjeler mye tid og oppmerksomhet
– Det blir veldig mye draing i glidelåser, mye fikling og vending. Det er mye arbeid å finne frem, og de bruker mye tid på det, sier Mette Vatne Johansen, lærer i 2A.
Hun forklarer at fancy pennalhus i flere etasjer stjeler masse tid og læringspotensial i klasserommet.
– Vi hadde brukt veldig mye tid på å be dem la pennalet ligge i fred. Derfor ber vi heller om at de ligger igjen hjemme, sier Johansen.
Hva synes elevene om forbudet?
– Det går i grunnen greit. De har ofte søsken, som har fortalt dem hvordan rutinene er på skolen. Det hender at noen er litt lei seg, men da sier vi at det gjør ingen ting for i tredje klasse så får du ta det med, sier hun.
– Skjermer ungene for distraksjoner
Ved over halvparten av barneskolene i Sola kommune, er det læreren som bestemmer når pennalet får ligge på pulten. Og sånn er det i flere kommuner i landet.
– Mitt inntrykk er at ganske mange skoler som prøver å begrense pennalbruken. Det gjelder særlig for de yngste trinnene og for de store pennalene med masse leker i. Det er for å skjerme ungene med for mange distraksjoner i hverdagen, sier Ingunn Størksen, forsker ved senter for atferdsforskning.
Hun mener pennalforbud er til barnas beste selv om det høres strengt ut.
– Dette med selvregulering, det å kunne fokusere sin oppmerksomhet og hukommelse mot læringsoppgavene, er ganske viktig både her og nå for læring, men også som en god vane til senere. Det er viktig at man tidlig venner seg til å ha fokus på det man jobber med, sier Størksen.
– Bedre med boks
Størksen mener det er for mye forlangt at barna skal klare å holde oppmerksomheten unna de fargerike og fulle pennalene på pulten.
– Når de er så unge kan vi ikke forvente at de skal klare å sitte å jobbe med skolearbeid hvis det ligger altfor mange fristelser rundt dem. Jeg synes det er en god ting at skolene jobber for et godt læringsmiljø, sier hun.
– Jeg har penal hjemme som jeg bruker når jeg gjør leksene, sier Markus Figved.
Han går også i klasse 2A på Sola skole og synes ikke forbudet er for strengt.
– Det er bedre med boks. Da slipper vi å ta opp og ned glidelåsen, og det lager så mye lyd, sier han.