Gladmatfestivalen skal for 12. gang lokke til seg store og små, amatører og profesjonelle. På menyen står aktiviteter og matglede. Noen kommer for å lære. Andre vil nyte det beste av det beste. Mange skal prøve litt av hvert. De fleste stiller på tom mage.
- Alle aldre, alle inntektsgrupper og utdanningsnivåer og begge kjønn er jevnt representert. Vår målsetting er å gi alle besøkende den beste opplevelsen, sier Gladmat-sjef Heidi Netland Berge til NTB.
Litt av hvert
I fjor påpekte mange besøkende at maten fra de 108 utstillerne kostet for mye. I år skal de fleste av vertene tilby små porsjonsretter fra 30 kroner. Alle de ulike matkursene, både for barn og voksne, er store publikumsvinnere.
I år kan man lære alt fra å røyke sild og lage pizza til å bake sin egen sjokolade og
partere hele dyr.
Kjendiser brukes som magneter for å trekke folk til de ulike utstillerne: Matdronningen Ingrid Espelid Hovig kan påtreffes hos Mattilsynet.
Alex Rosen presenterer pizza-NM torsdag kveld.
Masterchef-vinner Henriette Hagelund kokkelerer med publikum på
COOP sin stand.
Bøllekokken Gordon Ramsay kliner til med egen restaurant, egen smårettlounge og show tre ganger daglig.
Mange av Norges beste kokker trekker til Stavanger for å bidra og
oppleve.
- De store navnene fra bransjen gir status. På lengre sikt ser
vi at det trekker flere kvalitetsnavn og hever festivalen enda
litt mer, sier Netland Berge.
Satsing
Hvert år har festivalen noen nysatsinger, i år er en av dem en egen innovasjonsarena. Der er sju bedrifter med evne til innovasjon og nyskaping plukket ut til å møte matindustrien og forbrukerne med sine produkter.
Hensikten er å styrke norske produsenter som opplever økt konkurranse fra utlandet og gjennom samfunnsendringer. De er små, men har ifølge Gladmat stort potensial.
- De sju skal levere råvarer til en annen av årets nyskapninger: Konkurransen Foodball. Her skal idrettsutøvere konkurrere mot hverandre om å lage den beste maten for sine supportere.
- Utvalget av mat og drikke som selges på mange store sportsarrangementer er ikke mye å skryte av, så her kan mye gjøres, sier Netland Berge.
Er Foodball en suksess under festivalen, er det en indikator for at konseptet kan bringes videre.
Enkelt, ikke lett
Ny forskning fra Universitetet i Stavanger trekker fram blant andre Gladmatfestivalen som erkeeksempel på hvordan en festival skal legges opp.
Den har befestet sin stilling som Nordens største matbegivenhet.
Suksessoppskriften er enkel: Beholde det folk liker, forbedre det folk klagde på i fjor, legge til noe nytt, noe gøy og noe eksklusivt og topp det hele med en dæsj kjendis. Men lett er det ikke.
- Det forplikter å være god. Fallhøyden blir større. Vi er ydmyke, lytter til kritikk og jobber hardt. Alt som er bra kan bli bedre, sier Netland Berge.