NRK Meny
Normal

Olava fikk verdens lengste undersjøiske tunnell i ettårsgave

Der Magnhild Meltveit Kleppa tok det første spadestikket på Ryfast-tunnelen mellom Stavanger og Ryfylket feiret Olava Barkved Skretting sin første bursdag. – Det er for å markere hvor viktig Ryfast blir for kommende generasjoner, sier moren.

Magnhild Meltveit Kleppa, Arne Jørmeland, Helene Barkved og datteren Olava og Magnus Skretting.

Magnhild Meltveit Kleppa, Arne Jørmeland, Helene Barkved og datteren Olava og Magnus Skretting.

Foto: Siri Wichne Pedersen / NRK

Ryfast-start

Mange møtte opp for å overvære byggestarten.

Foto: Magnus Stokka / NRK

– Hun kommer til å bli en storforbruker av Ryfast, sier Helene Barkved, med datteren Olava i armene.

De to hadde møtt opp for å høre en stolt Magnhild Meltveit Kleppa gratulere alle de fremmøtte med dagen i anledning det første spadestikket på verdens lengste undersjøiske veitunell, Ryfast.

– Vi feirer ettårsdagen hennes her fordi det er en fantastisk måte å markere hva Ryfast betyr for kommende generasjoner, sier Barkved.

– Mobilisert enestående vilje

Og det var mange som hadde møtt opp for høre og se den tidligere samferdselsministeren som har kjempet så hardt for tunnelen at det ble foreslått å oppkalle den etter henne.

– Det er et ordtak som heter «Der det er vilje er det vei». Sjelden har dette ordtaket kommer mer til sin drett enn i forbindelse med Ryfast. Her er det mobilisert en enestående vilje for å få dette prosjektet på plass. I dag starter arbeider for alvor, sa Kleppa i åpningstalen.

I juni ble den undersjøiske tunnelen mellom Stavanger og Strand kommune vedtatt i Stortinget, etter å allerede ha fått klarsignal fra regjeringen.

– Dette er en stor og historisk dag. Det er helt enestående å være med på dette, sier tidligere samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til NRK.

VIDEO: Det første spadestikket for Ryfast. Foto: Siri Wichne Pedersen/NRK.

Koster 8 milliarder

I dag begynte arbeidet, som etterhvert blir en kostbar prosess. Tunnel- og veiprosjektet som skal gi fastlandsforbindelse fra Ryfylke via Hundvåg og Buøy til Stavanger og ny Eiganestunnell, koster totalt 8 milliarder kroner. Opp mot 700 personer vil jobbe på prosjektet på det meste.

– Dette er en stor og historisk dag. Det er helt enestående å være med på dette, sier tidligere samferdselsministeren.

Hele Ryfast-prosjektet anslås å være ferdig om omtrent seks år.

– Ryfast gir fantastiske muligheter for Strand spesielt og Ryfylke generelt når det gjelder utvikling. Det vil bli en utrolig attraktiv plass. Både for folk å bo, for hytter og for næringsliv, sier Helene Barkved.

Ryfast

Ryfast skal bilde Stavanger og Strand sammen.

Foto: Grafikk: NRK