– Kjøper du moped, så blir det trimming. Og da går alle pengene til skruing og bøter, sier Morgan Steinsland (15) og smiler.
Han har kjøretime på lett motorsykkel, og med full MC-bekledning øver han seg på å kjøre sakte mellom en rekke med kjegler.
– Når du kjører lettmotorsykkel kan du følge fartsgrensene, og du får mye bedre opplæring, sier han.
Flere kjører opp på lett motorsykkel
Tall fra Statens vegvesen viser at mange gjør som Morgan. I 2010 ble det gjennomført nesten 2000 førerprøver på lett motorsykkel, klasse A1 i førerkortet. I fjor hadde tallet mer enn det dobbelte – 4025.
Sertifikatet kan man ta fra fylte 16 år. En må både gjennom opplæring, teoriprøve og oppkjøring før en får sertifikat.
I samme periode har antallet beståtte mopedprøver, altså en litt mindre omfattende opplæring med teoriprøve, gått ned fra 15.000 til 9000.
– Det hadde vært veldig kjekt hvis økningen skyldtes sikkerhetstenking blant ungdom, sier Andreas Jansen, kjørelærer ved Haugaland transportskole.
Han peker på flere mulige forklaringer. Både høyere pris på mopedsertifikatet, større rekkevidde og sikkerhet kan være grunner til at flere velger lett motorsykkel.
Må si nei til mange
Hos Wright trafikkskole i Haugesund opplever de en enorm pågang av folk som vil ta førerkort klasse A1, spesielt i år.
– Vi må si nei til veldig mange. Vi kunne hatt dobbelt så mange elever, sier avdelingsleder Elin Udjus.
– Den store opplæringsprosessen gjør at vi ikke kan ta inn så mange elever som vi kunne tenkt oss.
Kan være tryggere enn moped
Å kjøre lett motorsykkel kan være tryggere, men det kommer samtidig helt an på personen som kjører, sier kjøreskolelærer Andreas Jansen.
– På en lett motorsykkel kan en holde bedre følge med den øvrige trafikken. Det er også en sterkere større kultur for å bruke kjøreklær. På moped er det så å si fraværende, sier han.
Gleder seg
Morgan Steinsland har spart penger fra konfirmasjonen og bursdager og gleder seg veldig til han kan kjøre opp senere i år.
– Dette er vel investerte penger, sier han.