– Aktiviteten avdekket at det var flere avvik og forbedringspunkter fra regelverkets krav, skriver Petroleumstilsynet i sin tilsynsrapport.
Les også:
Det var i begynnelsen av mars at tilsynet var på besøk på riggen i Ølen for å se på vedlikehold og sikkerheten om bord. Tilsynet avdekket åtte feil bare når det gjaldt vedlikehold, blant annet var det dårlige systemer, manglende utstyr dårlig merking om bord.
Les også:
– Utstyr manglet spilltrau for å fangeeventuelle oljelekkasjer til sjø, kommer det frem i tilsynet.
Nedslående om arbeidsmiljø
Noen uker etterpå dro tilsynet igjen tilbake for å sjekke oppfølgingen av arbeidsmiljøet på samme rigg, også den gang med nedslående resultat.
Les også:
– Etter vår oppfatning er den største arbeidsmiljømessige usikkerheten i øyeblikket knyttet til oppfølging av støymessige forhold på innretningen, skriver tilsynet i sin rapport.
– Vil ikke føre til forsinkelser
Anne Marit Lie er myndighetskontakt i Saipem Norge, hun sier at feilene ikke vil føre til forsinkelser.
– Feilene som er funnet skal selvsagt ordnes opp i, men de er ikke av en bekymringsverdig art, sier Lie til NRK.no.
Hun har egne meninger om hvorfor Ptil har funnet flere feil på riggen.
– Jeg mener nok at noen avgjørelser kunne vært annerledes. Det hadde nok vært mindre problem dersom Scarabeo hadde blitt bygget på et verft som hadde mer erfaring med borerigger, enn det de har i Palermo, sier hun.
Skal til Barentshavet
Riggen som er bygd av italienske Saipem skal etter planene bore i Nordsjøen for Statoil om kort tid før den seiler til Barentshavet. I dag ble den døpt med brask og bram, men om den kommer seg til Nordsjøen og Barentshavet om kort tid er usikkert.
I Barentshavet skal den bore produksjonsbrønner på Goliat-feltet, men det får den ikke lov til før den har fått såkalt samsvarsuttalelse. Det har den ikke fått, og søknaden de har sendt viser seg å være mangelfull ifølge tilsynet.
I rapporten kommer det frem at det var mangler i systemet for å fange opp risiko, og at selskapet ikke kunne legge frem god nok dokumentasjon.
Nå har Petroleumstilsynet gitt Saipem frist til slutten april med å svare på hva de skal gjøre med feilene som er funnet.