Hopp til innhold

Halvparten av de som omkom hadde promille

Selv om tallet på dødsulykker i fritidsbåt gikk ned, så hadde halvparten av de omkomne promille over 0,8. – Skremmende, ifølge Sjøfartsdirektoratet.

Båt og alkohol

Halvparten av båtførerne som omkom i fritidsbåtulykker i fjor kjørte med ulovlig promille.

Foto: Asbjørn Odd Berge / NRK

I fjor omkom 20 personer i fritidsbåtulykker i Norge, mens snittet de siste ti årene har vært 29. Det til tross for at fjorårets sommer var tidenes båtsommer.

Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet er fornøyd med nedgangen.

– Jeg tror det er en kombinasjon mellom det holdningsskapende arbeidet vi og andre organisasjoner driver, og at flere og flere tar sikkerheten på alvor.

Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør Sjøfartsdirektoratet

Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus mener det er skremmende at halvparten av de omkomne i fritidsbåtulykker i fjor kjørte med ulovlig promille.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

Mange kjøpte fritidsbåt for første gang i fjor sommer og båten ble brukt mye. Leder i Haugesund Motorbåtforening Idar Høviskeland Pedersen mener folk tar sikkerheten på alvor.

– Mitt inntrykk er at folk oppfører seg ok, både her i havna og ute på sjøen.

Høy promille

Men blant de 20 omkomne skjuler det seg en skummel statistikk. Halvparten av hadde mer enn 0,8 i promille, som er grensen til sjøs, da de omkom. Fem hadde mer enn 1,1.

– Tallene er skremmende. Det burde være åpenbart at en holder seg edru når en ferdes på sjøen. Vi håper dette er en trend som ikke fortsetter de neste årene, sier Aarhus.

Alle de omkomne er menn. Snittalderen var 59 år. 13 av 20 brukte ikke redningsvest.

– Tallet overrasker meg. En flytevest øker sjansen for å overleve betraktelig hvis du havner i sjøen, og er kanskje det viktigste sikkerhetstiltaket.

Idar Høviskeland Pedersen, styreleder Haugesund Motorbåtforening

Styreleder Idar Høviskeland Pedersen i Haugesund Motorbåtforening mener folk flest oppfører seg fint på sjøen.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

Høviskeland Pedersen bruker båten året rundt og er mye ute. At halvparten av de omkomne kjørte båt med ulovlig promille liker han dårlig.

– Jeg synes ikke noe om det, men det er ikke overraskende. Båtene er mindre enn før, men har større motor og går fortere. Kombinasjonen høy fart og alkohol er ikke bra, sier Høviskeland Pedersen.

Holdningsendring

For å få enda bedre tall i 2021 ønsker Sjøfartsdirektoratet å fortsette med holdningsskapende arbeid. Både når det gjelder bruk av flytevest og alkohol.

– Sjøen skal være en friplass, men det er ikke mer akseptabelt å kjøre båt påvirket av alkohol enn for eksempel bil. Her må det en holdningsendring til, sier Aarhus.

Han mener det er viktig at både direktoratet og andre organisasjoner kommer seg ut blant båtfolket.

– Sjøfartsdirektoratet hadde en bra kampanje nå i sommer og traff mange hyggelige båtfolk. Dette vil vi videreføre. Samtidig har vi et godt samarbeid med Redningsselskapet og politiet, og sammen håper vi at dødstallene går ytterligere ned i 2021, avslutter Aarhus.