NRK Meny
Normal

Fire av ti engelsklærere mangler fordypning

Utdanningsforbundet har lenge fryktet at satsingen på realfag vil gå utover språkfagene, og mener at det er det som nå har skjedd.

Lærer illustrasjonsbilde

ILLUSTRASJONSBILDE: Utdanningsforbundet mener realfagssatsingen de siste årene er grunnen til at mange språklærere ikke har nok kompetanse.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB scanpix

Nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at 40 prosent av lærerne i grunnskolen i Rogaland, ikke har fagutdanning i engelsk.

Tina Bru

Stortingsrepresentant Tina Bru (H) er bekymret over at ikke flere grunnskolelærere har fordypning i engelsk.

Foto: NRK

– Det er urovekkende tall. Jeg er bekymret over at ikke flere av grunnskolelærerne har studert engelsk, sier stortingsrepresentant Tina Bru (H).

Utdanningsforbundet i Rogaland er ikke overrasket over tallene fra SSB.

– Vi har lenge fryktet at satsingen på realfag vil gå utover språkfagene, og nå ser vi at det har skjedd, sier Gunn Reidun Tednes-Aaserød som er leder for Utdanningsforbundet i Rogaland.

Hun mener politikerne nå må få øynene opp for språkutdanningen.

Gunn-Reidun Tednes Aaserød

Gunn Reidun Tednes-Aaserød, leder for Utdanningsforbundet i Rogaland, mener satsingen på realfag har gått utover språkfagene.

Foto: Cecilie Berntsen Jåsund / NRK

Flere har realfagsfordypning

SSB sin undersøkelse viser at mens 40 prosent av engelsklærerne i grunnskole mangler fordypning, er det bare 13 prosent av matematikklærerne som ikke har studert faget sitt.

– Vi kan komme i en situasjon der de fleste er gode i realfag, mens få er gode i språk. Det er alvorlig, for språkfagene er viktige, sier Tednes-Aaserød.

Bru er enig med Utdanningsforbundet i at noe bør gjøres.

– Spesielt i et så internasjonalt fylke som Rogaland, trenger vi stor kompetanse i engelsk. Næringslivet er helt avhengig av at folk kan kommunisere godt med internasjonale selskaper, sier høyrepolitikeren.

Store forskjeller

Nasjonalt er det store forskjeller på kompetansen til lærere.

SSB sine tall viser at nasjonalt har 84 prosent av lærerne i ungdomsskolen fordypning i engelsk, mens bare 41 prosent på småskoletrinnet har fordypning.

– Mitt mål er at ingen elever skal møte en lærer som ikke har kompetanse i faget sitt. Nå må det satses mer på videreutdanning av engelsklærere. Språkfag må behandles som like viktig som realfag når det kommer til lærernes kompetanse, sier stortingspolitiker Bru.