– Det er en kraftig økning i utgiftene til husholdningene. Og det viser igjen. Flere trenger økonomisk råd- og veiledning, sier leder for Nav i Sandnes, Ågot Elise Vatnedal.
Folk som sliter økonomisk og tar kontakt, trenger ikke nødvendigvis sosialhjelp.
Mange har behov for hjelp og tips til hvordan de skal løse den økonomiske situasjonen de står i.
– Det er et ganske bredt spekter av mennesker som kommer til Nav nå, som kan ha økonomiske bekymringer. Mange kjenner litt ekstra på at det er krevende å få endene til å møtes rett og slett, sier direktør i Nav, Hans Christian Holte.
Ved å kontakte Navs gjeldstelefon kan folk få oversikt på den økonomiske situasjonen de står i, og råd for veien videre. Det er mulig å få veiledning for nedbetalingsordninger og også informasjon om hvilke støtteordninger som finnes.
Høyere matvarepriser
Det er dyrere strøm, økte drivstoffpriser og også høyere styringsrente. I tillegg øker prisene på dagligvarer. Vi har nå opplevd det største prishoppet på mat siden starten av 80-tallet.
Mat og drikke er blitt over 12 prosent dyrere det siste året, viser nye tall fra SSB. Noe som merkes godt, ifølge folk vi traff på matvarehandel i Stavanger.
– Jeg føler at jeg får litt lite utav det når jeg går og handler. Før kunne jeg gjerne ha noen plastposer til en billig penge, men nå er det bare en pose du kommer ut med, for alt er blitt så dyrt, sier Frode Karlsen.
– Jeg tror nok det blir vanskelig for veldig mange. Så syns ikke det er helt greit nei, sier Christin Sørum som er ute for å handle matvarer i Stavanger.
Bekymret for vinteren
Nav forventer at det er flere som har behov for hjelp når de økonomiske tidene er tøffere enn normalen.
– Vi vil hele tiden følge situasjonen for å se hvordan vi tar unna dette behovet, sier Nav-direktøren.
Mange har allerede fått hjelp, men Nav frykter at det er langt flere som vil trenge hjelp utover vinteren.
– Jeg er veldig bekymret. Jeg tenker det er veldig mange som kommer til å få utfordringer med å betale regningene som de får utover vinteren. Folk må ta kontakt med Nav-kontoret sitt for å få hjelp, sier Vatnedal.