Hopp til innhold

Kjørte til Kina – og skulle gjerne kjørt hjem

I mai la Jarle Haugum og Erlend Wedul ut på en over 1000 mil lang biltur. Nå er de tilbake i Sandnes, og angrer aldeles ikke.

Sandnes-Kina med bil – Mongolia

– Skal du ta en sånn tur, må du være glad i natur, mener Jarle Haugum. Gjennom Russland, Mongolia og Kina hadde han en rekke storslåtte naturopplevelser på kjøreturen sammen med Erlend Wedul.

Foto: Jarle Haugum/Erlend Wedul

Erlend Wedul og Jarle Haugum

Erlend Wedul og Jarle Haugum før de la ut på turen.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK
Jarle Haugum og Erlend Wedul

Haugum og Wedul foran modellen av Cosl Drilling-riggen som bygges i Kina. Da de kom fram til Kina, besøkte de prosjektet før de returnerte til Norge.

Foto: Kristoffer Møllevik / NRK

– Vi sitter igjen med fantastiske opplevelser både fra naturen og de inntrykkene vi har fått ved å reise gjennom en så stor del av det europeiske kontinentet, sier Jarle Haugum.

Sammen med Erlend Wedul la han i mai ut på en over 1000 mil lang kjøretur fra Norge til Kina. De to jobber i oljebransjen for kinesiskeide Cosl Drilling, og har besøkt landet flere ganger. I en Land Rover fullasta med campingutstyr, mat, verktøy og reservedeler la de ut på en seks uker lang reise.

Nå er de tilbake i Rogaland. Wedul ville uten tvil tatt turen igjen.

– Jeg kunne kjørt tilbake igjen også, jeg, sier han.

16 dager bare i Russland

Turen starta sørover til Stockholm. Før de kryssa den russiske grensa, kjørte de gjennom Finland. Der tok de ruta innom både St. Petersburg og Moskva, og kjørte videre østover. Å komme gjennom Russland tok 16 dager alene.

– Vest for Moskva var veiene totalt utslitt. Hullete, og med altfor mye trafikk. Men jo mer trafikken avtok, jo bedre blei veiene, sier Haugum.

I Russland møtte de to flere utfordringer. Nervene var ikke helt i ro da de oppdaga at de kun hadde forsikring for den europeiske delen av det enorme landet. Dessuten måtte alle overnattinger bestilles på forhånd, for myndighetene skulle ha beskjed.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sandnes-Kina med bil – Mongolia

I Mongolia hjalp nordmennene mongoler som var på vei til ridestevne med seks hester – i lastebil.

Foto: Jarle Haugum/Erlend Wedul
Sandnes-Kina med bil – Mongolia

Haugum og Wedul hadde med seg godt med verktøy og reservedeler, og det fikk flere langs veien bruk for.

Foto: Jarle Haugum/Erlend Wedul

Etter store naturopplevelser i fjellene i Russland valgte de å kjøre Mongolia på langs. Der sov de stort sett i telt, og fikk se enda mer slående natur – godt dokumentert i bloggen Rett kurs.

På vei til ridestevne med hester på lasteplanet

– Hele Mongolia er jo en stor campingplass, så det er bare å velge og vrake, sier Wedul.

Sjøl fikk de aldri bruk for verken støtdemperne, lappesakene eller de ekstra dekkene de hadde med seg. Det kom andre til gode.

– Det var mange mongoler som trengte hjelp. Vi møtte en gjeng som var på vei til ridestevne med lastebil og seks hester midt i Gobi. Radiatoren var lekk, og det var ingen blader igjen på vifta. De hadde ingen deler, og sultne var de også. Vi hjalp dem, og ga dem mat, forteller Wedul.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sandnes-Kina med bil – Mongolia

I Mongolia bodde de to stort sett i telt. Her er utsikten fra lavvoen.

Foto: Jarle Haugum/Erlend Wedul
Sandnes-Kina med bil – Mongolia

Bilen blir bitte liten sammenligna med fjellene i Mongolia.

Foto: Jarle Haugum/Erlend Wedul
Sandnes-Kina med bil – Kina

Vel framme i Kina – her er de tos trofaste Land Rover ved den kinesiske mur.

Foto: Jarle Haugum/Erlend Wedul

Haugum sier det var vanskelig å kommunisere med folk de møtte langs veien.

– De som kunne engelsk, var stort sett folk som var ute i samme ærend som oss. Resten gikk på fingerspråk, sier han.

Etter fem uker i bilen sto Kina for tur. De to hadde forberedt seg godt – heldigvis.

– Vi måtte gjennom en ekstrem papirmølle. Bilen måtte importeres, og vi betalte 60 prosent av verdien i midlertidig avgift. Bare å komme inn i Kina var en større jobb enn hele resten av turen til sammen, sier Jarle Haugum.

Vil tilbake til Mongolia

De to er takknemlige for at både koner og arbeidsgiver ga klarsignal før turen. Når ekstrembilferien er vel gjennomført, kan de se tilbake på halvannen måned med opplevelser de sent glemmer.

– Skal du ta en sånn tur, må du være glad i natur. Vi hadde sett for oss at da vi kom opp i Altaj-fjellene i enden av Sibir, skulle det bli bra. Da vi kjørte inn der, var det utrolig, sier Haugum, som gjerne kunne tenke seg å reise tilbake til Mongolia – om noen år – for å se hvordan landet har utvikla seg.

Begge bedyrer at de ikke har fått hverandre opp i halsen, og tror det kan ha med det at de er kolleger å gjøre.

– Jarle sa det aldri hadde gått med kona, sier Erlend Wedul lattermildt.

Kjørte fra Sandnes til Kina