Hopp til innhold

Bort med søtsakene

Regjeringen vil ha vekk smør, saft, sukker og fet mat i landets barnehager og erstatte barnas måltider med vann, bønner, olje, fisk og grovt brød.

Barn i barnehage
Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

I dag la regjeringen frem nye retningslinjer for måltider i barnehagene. Selv bursdager og andre markeringer bør gjennomføres uten søt og fet mat og drikke, mener helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad. Det innebærer i praksis bort med kakene og isen.

Regjeringen mener at barnehagen bør legge til rette for minimum to faste, ernæringsmessig fullverdige måltider hver dag med medbrakt eller servert mat. Måltidene bør vare minimum 30 minutter, mener Brustad. De bør settes sammen av grovt brød, grove kornprodukter, poteter, ris, pasta, grønnsaker, frukt/bær, fisk og annen sjømat, ost, egg, erter, bønner, og linser.

Vann

Plantemargarin og olje bør velges framfor smør og smørblandede margarintyper. Ungene skal drikke vann eller skummet melk, ekstra lettmelk eller lettmelk.

Mat og drikke med mye tilsatt sukker bør unngås og de fleste markeringer og feiringer bør gjennomføres uten servering av søt og fet mat og søt drikke.

For lite

Sosial- og helsedirektoratet gjennomførte i 2005 en kartlegging av mat- og måltidstilbudet i landets barnehager. Den viste at ungene spiste for lite grønnsaker, frukt, fisk og grove kornprodukter og mye sukker og mettet fett.

- Vi vet at det er helse- og kostholdsforskjeller hos barn og unge knyttet til foreldrenes inntekt og utdanning. I barnehagen når vi mange på tvers av sosiale skillelinjer. Gode vaner læres tidlig. Å legge til rette for gode måltider og et sunt mat- og drikketilbud i barnehagen er derfor viktig, sier helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad

Gode vaner

Ved utgangen av 2006 var det snaut 235 000 barn som gikk i barnehage i Norge. To av tre hadde fulltidsplass.

- Barnehagen som oppvekst- og utviklingsarena, skal være en arena som fremmer gode vaner og god helse. Måltidene er også en viktig sosial læringsarena. Ved å bruke mat og måltider i det pedagogiske opplegget, kan barnehagene fremme helse, trivsel og læring, sier Brustad.

Sosial- og helsedirektoratet er også i gang med å utarbeide pedagogisk materiell til barnehagepersonell med konkrete råd og tips om hvordan retningslinjene kan følges opp i praksis.