Rogaland fylkeskommune får onsdag et brev fra Samferdselsdepartementet, der det åpnes for at den nye lokale avgiften kan erstatte dagens bompengeordninger eller komme i komme i kombinasjon med dagens ordning.
I dag gir loven bare adgang til å drive inn bompenger til finansiering av veiprosjekter.
En mulighet er å ha færre bommer samtidig som man innfører
drivstoffavgift i et begrenset område.
Skal drivstoffavgiften fullt ut dekke inn inntektene fra bompengeringen vil dette kunne utgjøre inntil fire kroner for literen.
Skeptisk
Både fylkesordfører Tom Tvedt (Ap) og leder i samferdselskomiteen i Rogaland fylkeskommune Odd Arild Kvaløy (Sp) er positive til en drivstoffavgift.
De mener dette vil være en løsning som kan rette opp i urettferdighetene ved dagens bompengeinnkreving slik at alle bidrar likt.
Men fylkesvaraordfører Ellen Solheim (KrF) liker ikke tanken på drivstoffavgift.
- Dette vil bli en ordning som i første rekke vil ramme distriktene. Samtidig kan det åpne opp for at mange velger å kjøpe drivstoff på andre siden av fylkesgrensen, sier Solheim.
Tidligst i 2012
Rogaland fylke må selv finne ut om de ønsker å ta i bruk drivstoffavgift, og hvor stor avgift som må innføres i forhold til hvor store og kostbare
prosjekter man ønsker å få gjennomført.
- Men regelverket vil ikke lenger være et hinder, sier statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet, til
nettutgave.
Pollestad understreker at det fortsatt er Stortinget som til slutt må avgjøre en avgiftsinnføring, slik det allerede er i forhold til bompenger.
Dette betyr at drivstoffavgift tidligst kan blio innført fra 1.januar 2012.
Vi du heller ha drivstoffavgift enn bompenger?