Hopp til innhold

Avlyser milliardkontrakt – frykter for hele Rogfast

Statens vegvesen trodde Rogfast-prosjekt skulle bli langt billigere. De avlyser derfor milliardkontrakt. – Vi er i sjokk, sier Tore Voster hos entreprenør Stangeland.

Rogfast grafikk

Den såkalte Kvitsøy-kontrakten går ut på å kople Kvitsøy til resten av Rogfast-

Foto: Norconsult

Den såkalte Kvitsøy-kontrakten går ut på å kople Kvitsøy til Rogfast. Stangeland maskin og Implenia sammen stod igjen som eneste kvalifiserte tilbyder på prosjektet.

De fant ut at det ville koste 1 milliard kroner mer enn det Vegvesenet regnet med. Det utgjør rundt 30 prosent av totalkostnaden. Vegvesenet har derfor avlyst hele kontrakten.

– Vi er i utgangspunktet i sjokk over at Vegdirektøren har sagt nei til denne Rogfast-kontrakten. Det betyr det at konkurransen er avlyst og at vi er helt ute av bildet, sier Tore Voster, prosjektsjef i Stangeland maskin.

Og det betyr at Kvitsøy-kontrakten må opp til ny politisk behandling. Kvitsøy-kontrakten var det første som skulle bli bygget i Rogfast-prosjektet.

Voster frykter at avlysningen vil sette hele Rogfast i fare.

– Jeg er veldig redd for at hele prosjektet kan bli avlyst hvis dette skal opp til ny politisk behandling, sier han.

Unik i Norge

Kvitsøy-kontrakten er unik i norsk vegbygging, med store tekniske utfordringer. Rogfast skal ha en 26,7 km lang undersjøisk tunnel som når den står ferdig er verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

Kvitsøy-kontrakten omfatter 1/3 av denne pluss fem kilometer ettløpstunnel opp til Kvitsøy.

Vegdirektør Bjørne Grimsrud sier at de er pliktige til å legge kostnadsøkningen fram for Samferdselsdepartementet.

– Dette er ikke noe vi ønsket, men det er helt nødvendig i forhold til de rammer vi jobber innenfor. For vi kunne ikke gå videre med en sånn potensiell kostnadsøkning uten å snakke med departementet, og her lå vi langt over, sier vegdirektøren til NRK.

Vegdirektør Bjørne Grimsrud

Vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Foto: KNUT OPEIDE/STATENS VEGVESEN / KNUT OPEIDE

– Kan dette sette hele Rogfast-prosjektet i fare?

– Jeg synes ikke det er riktig å spekulere i det nå. Det som er viktig nå, er at vi tar en dialog med departementet og får fram kunnskap om hvor vi er i forhold til det prosjektet, sier Grimsrud.

NRK har vært i kontakt med prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal, men han vil ikke kommentere saken.

MDG feirer med pizza og øl

Påtroppende leder av samferdselsutvalget i Rogaland, Alexander Rügert-Raustein (MDG), er uttalt motstander av Rogfast. På Facebook inviterte han fredag kveld til feiring med pizza og øl.

– Jeg er veldig glad, sier Rügert-Raustein til NRK.

FB

Han mener det lukter avlysning av hele milliardprosjektet.

– Vi mener det opprinnelige budsjettet var for dyrt, og nå virker det som det blir mye høyere, sier han.

Stortingsrepresentant Øystein Langholm Hansen (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen var LO-sekretær da Rogfast ble vedtatt, og var blant dem som ivret mest for prosjektet.

– Jeg regner med at dette ikke får konsekvenser for hele prosjektet. Jeg håper at det bare handler om justeringer, sier han.

Langholm Hansen minner om at Rogfast vil bli et av verdens mest kompliserte veganlegg.

– Anslaget fra Vegvesenet har derfor vært ut ifra det man tror, sier han.

Leder i næringskomiteen, Geir Pollestad (Sp), mener regjeringen må på banen og slå fast at Rogfast skal gjennomføres, og når det kan forventes åpning.

Pollestad vil mandag morgen sende skriftlig spørsmål til samferdselsministeren.

– For å utfordre han på å garantere for Rogfast-prosjektet, sier han.

Roy Steffensen (Frp)

Roy Steffensen (Frp) sitter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Foto: Frp

Stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp), som opprinnelig er fra Kvitsøy, sier at prosjektet «selvfølgelig må gjennomføres».

– Hvis dette betyr at Stortinget må se på budsjett og kostnader på ny, så får vi sørge for å få det kjapt unnagjort. Leverandørindustrien står klar, næringslivet og innbyggerne trenger tunnelen, så vi har ingen tid å miste, sier han.

3–3,5 milliarder

Kvitsøy-kontrakten ble av Vegvesenet estimert til 3–3,5 milliarder kroner. Det skal, ifølge kontrakten, bygges 20 kilometer tunnel. Deriblant to ventilasjonssjakter på ti meter i diameter som skal 250 meter ned fra Kvitsøy til hovedløpene. I tillegg skal det bygges en fire kilometer veg i dagen og fem bruer på Kvitsøy.

Tore Voster i Stangeland maskin mener flere arbeidsplasser nå står i fare.

– Vi hadde planlagt ressurser i forhold til dette prosjektet, så dette får konsekvenser for arbeidsplassene hos oss, sier han.