Mandag formiddag åpner det omdiskuterte Tjensvollkrysset på E39 i Stavanger. 119 millioner er brukt til å bygge en gang- og sykkelring rundt krysset. Det har fått både politikere, næringslivfolk, bilister og folk til å reagere.
En facebokgruppe som oppfordret til boikott av åpningen har fått over 3000 medlemmer. Gruppen "Det nye Tjensvollkrysset er en fiasko" oppfordret bilistene til å tute under åpningen.
Ber bilister la være å tute
Men nå har stifteren Bjørn Pedersem angret seg, ifølge Undi Agnethe Torstensen i informasjonsavdelingen til Statens vegvesen region vest.
- Stifteren er en mann som ikke skjønte konsekvensene av det han satte i gang. Nå har han bedt om at folk ikke tuter under åpningen, sier Torstensen.
- Veldig trist
Likevel har 400 medlemmer sagt at de vil møte opp i biler og tute under markeringen der barn og unge skal holde en sang- og musikkforestilling.
Prosjektleder, Leif Lindefjell, i Statens vegvesen håper folk vil oppføre seg og vise respekt under åpningen.
- Det synes jeg er veldig trist. På en festdag skulle ikke dette skje. Jeg er mest redd for barna som skal være med på åpningen blir skuffet.
På åpningsdagen er det de myke trafikkantene som skal stå i fokus.
Trehjulssykkelløp, staffettløp og musikk og sang skal prege formiddagen i Tjennsvollkrysset.
På facebooksiden skriver stifteren Bjørn Pedersen at det er på grunn av barna som skal være på åpningen at han ber bilistene ikke forstyrre åpningen.
- Det er ikke de unge som skal betale prisen for at krysset ikke ble som forventet, skriver Pedersen.
Men han oppfordrer medlemmene til å si sin mening til personene bak planleggingen av prosjektet.
Løsning for fremtiden
- Jeg håper medlemmene i facebookgruppen de besinner seg, sier Lindefjell.
Han medgir at kritikken har vært belastende for alle de involverte. Selv mener prosjektlederen at krysset vil bli en suksess.
- Det er en løsning for fremtiden. Når Eiganestunnelen om den del år er på plass, så avlaster den krysset betydelig. Krysset ivaretar alle funksjoner, både bilisten, kollektivdelen og de mykeste trafikantene.