I en rapport fremlagt av Transportøkonomisk institutt (TØI) karakteriseres regjeringens prosjekt om et ferjefritt E39 fra Stavanger til Trondheim som ulønnsomt.
– Det er for lite trafikk til å forsvare den store investeringen til et ferjefritt E39 slik prosjektet ligger nå, sa Harald Minken ved TØI til NRK.no fredag morgen.
LES OGSÅ:
– Får ingen betydning
Stortingsrepresentant for Frp, Roy Steffensen, tror imidlertid ikke at rapporten vil få noe å si for utbyggingen av europavegen.
– Nei, jeg tror ikke at det kommer til å få noen betydning, sier Steffensen til NRK.no.
– Det har vært stor tverrpolitisk enighet om at dette skal gjennomføres, og samtidig viser en rapport fra Statens vegvesen at ferjefri E39 vil være god butikk. Samlet vil det være en årlig besparelse på tid- og kjørekostnader på nesten seks milliarder kroner i året.
Bare Rogfast er lønnsomt
I rapporten fra TØI går det frem at Boknafjorden (Rogfast) er det eneste prosjektet som vil være lønnsomt (se tabell under).
– Hva betyr dette?
– Det betyr at det er ingen tvil om at Rogfast blir bygget. Det er i utgangspunktet allerede bestemt at prosjektet skal settes i gang, men det må vedtas formelt på Stortinget, sier Steffensen.
– Er det grunn til å tro at Rogfast blir bygget, men ikke resten av E39-prosjektet?
– Nei. Det har som sagt vært stor tverrpolitisk enighet om ferjefri E39, så det tror jeg vil skje. Det er viktig for næringslivet, det er viktig for lokalbefolkningen, og det vil gi positive resultater for Norge.