Hopp til innhold

– Ferjefri E39 vil bli bygget

Stortingsrepresentant for Frp, Roy Steffensen, tror ikke rapporten fra Transportøkonomisk Institutt kommer til å føre til skrinleggelse av ferjefri E39.

Roy Steffensen

ENIGHET: – Det er stor tverrpolitisk enighet om å bygge ferjefri E39, sier Roy Steffensen. Han er derfor sikker på at prosjektet blir gjennomført.

Foto: Frp

I en rapport fremlagt av Transportøkonomisk institutt (TØI) karakteriseres regjeringens prosjekt om et ferjefritt E39 fra Stavanger til Trondheim som ulønnsomt.

– Det er for lite trafikk til å forsvare den store investeringen til et ferjefritt E39 slik prosjektet ligger nå, sa Harald Minken ved TØI til NRK.no fredag morgen.

LES OGSÅ: Forsker: – Bruk E39-milliardene til bedre formål

– Får ingen betydning

Stortingsrepresentant for Frp, Roy Steffensen, tror imidlertid ikke at rapporten vil få noe å si for utbyggingen av europavegen.

– Nei, jeg tror ikke at det kommer til å få noen betydning, sier Steffensen til NRK.no.

– Det har vært stor tverrpolitisk enighet om at dette skal gjennomføres, og samtidig viser en rapport fra Statens vegvesen at ferjefri E39 vil være god butikk. Samlet vil det være en årlig besparelse på tid- og kjørekostnader på nesten seks milliarder kroner i året.

Bare Rogfast er lønnsomt

I rapporten fra TØI går det frem at Boknafjorden (Rogfast) er det eneste prosjektet som vil være lønnsomt (se tabell under).

Samfunnsøknomisk nytte med fergefritt E39

Fergeavløsningsprosjekt

Samfunnsøknomisk lønnsomhet

Boknafjorden (Rogfast)

Lønnsom

Bjørnefjorden (E39 Aksdal-Bergen)

Marginalt ulønnsom

Sognefjorden (Lavik-Oppedal)

Ikke tilstrekkelig analysert

Nordfjord (Anda-Lote)

Marginalt ulønnsom

Storfjorden (Solevåg-Festøy)

Sterkt ulønnsom

Romsdalsfjorden (Vestnes-Molde)

Sterkt ulønnsom

Halsafjorden (Kanestraum-Halsa)

Sterkt ulønnsom

– Hva betyr dette?

– Det betyr at det er ingen tvil om at Rogfast blir bygget. Det er i utgangspunktet allerede bestemt at prosjektet skal settes i gang, men det må vedtas formelt på Stortinget, sier Steffensen.

– Er det grunn til å tro at Rogfast blir bygget, men ikke resten av E39-prosjektet?

– Nei. Det har som sagt vært stor tverrpolitisk enighet om ferjefri E39, så det tror jeg vil skje. Det er viktig for næringslivet, det er viktig for lokalbefolkningen, og det vil gi positive resultater for Norge.