Hopp til innhold

– Bompengepakken vil ikke virke

I den nye bypakken for Nord-Jæren skal 40 kroner for bompasseringer i rushtiden få bilister til å velge kollektivtransport. NAF mener på sin side at avgiften har liten trafikkregulerende effekt.

Tjensvollkrysset

NAF Rogaland tror ikke den nye bompengepakken får ned biltrafikken på Nord-Jæren.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– NAF er redd for at avgiften som presenteres nettopp er en ren avgift som har liten eller ingen trafikkregulerende effekt, sier Thor Jåsund, leder for politisk komité i NAF Stavanger og omegn.

Tirsdag la Fylkestinget fram den nye bypakken for Nord-Jæren. I rushtiden vil det koste bilister 40 kroner å passere bomstasjoner, og avgiften skal være med på å sikre nullvekst i biltrafikken i perioden frem til 2032. Men at effekten blir stor, tviler Jåsund sterkt på.

– Nå har de vedtatt en pisk før gulrota er til stede, sier Jåsund, og utdyper:

Thor Jåsund

– Politikerne har vedtatt en pisk før gulrota er til stede, sier Thor Jåsund i NAF Rogaland.

Foto: Kristoffer Møllevik / NRK

– For trafikantene skal dette bety at de får et attraktivt og godt kollektivtilbud, og det vil komme. Men NAF mener at de ter helt urimelig at denne pisken kommer før gulrota er til stede, sier han.

Betenkt over satsen

Distriktsleder i LO i Rogaland, Øystein Langholm Hansen, er fornøyd med at det endelig er enighet blant politikerne i fylket om forslaget som nå skal sendes til Stortinget.

– Slik det har vært frem til nå, med stadige krangler og diskusjoner mellom både lokale og sentrale politikere og myndigheter er det bra at de i hvert fall har kommet med en løsning som kan sendes videre til Stortinget. Så får vi se hva Stortinget gjør videre med saken, sier han.

Øystein Hansen

Øystein Langholm Hansen, distriktsleder i LO i Rogaland, er fornøyd med at fylkespolitikerne kom til enighet.

Foto: Arild Eskeland

LO- lederen er likevel betenkt over den høye bompengesatsen.

– Det er klart at det er mye penger. Men grunntaksten er den samme som i dag, i tillegg til at rushtidsavgiften er redusert noe i forhold til rådmannens forslag. Men jeg skulle gjerne ha sett at avgifte var noe lavere, men politikerne er jo ute etter en effekt av den høye satsen, sier Langholm Hansen.

– En ren avgift

Og nettopp den effekten tror Jåsund i NAF at politikerne kan se langt etter når bypakken trer i kraft 1. januar 2017.

– Transportøkonomisk institutt har sagt at for at en rushtidsavgift skal virke trafikkregulerende må man over 70–80 kroner. Da blir dette en ren avgift, og det er ikke det en brukerbetaling skal være, sier Jåsund.

– Rushtidsavgift virker

Men det er ikke leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde, enig i. Han mener at eksempler fra Sverige viser at rushtidsavgift virker.

Kjartan Alexander Lunde

– Rushtidsavgift virker, mener leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde.

Foto: Venstre

– Göteborg innførte rushtidsavgift fra og med 2013. Over natten sank trafikken i rushtiden med 24 prosent sammenliknet med tilsvarende dager i tidligere år. I Stockholm ble rushtidsavgift innført samtidig med en kraftig opprusting av kollektivtrafikken. Dette bidro også til at biltrafikken gikk ned, sier Lunde.

Han sier også at det ble bedre miljø i boligområdene innenfor bomringen, ved at den lokale luftforurensningen ble redusert med 10–14 %.

– Rushtidsavgift vil gjøre at de reisende blir bedre fordelt utover dagen slik at vi slipper å bygge ut flere dyre veier. For da vil de veiene vi allerede har bli brukt på en bedre måte, sier Lunde.