– Da jeg kom 01.00 trodde jeg det kanskje skulle være 3–4 foran meg. Men det var telt og stoler. Jeg var nummer 14 i køen. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle reagere, sier Maksymilian Damian Dunajski (17).
Det er lørdag morgen i Stavanger. Bymåkene er på jakt etter siste rest av nattens nattmat. Gatene er i ferd med å vaskes, og det er ikke mange timene siden de siste har forlatt utelivet.
Men i en av handlegatene i byen er det folk. Ikke tusener på tusener, som Dag Otto Lauritzen ville ha sagt, men rundt 40 ungdommer.
25 av disse har tilbrakt hele eller deler av natten i en stol, en sovepose eller et telt utenfor butikken Session i Stavanger.
Hvorfor?
Populær sko
Session har nemlig slipp på en sko klokken 10. Og det er første mann til mølla som gjelder.
Og det er ikke hvilken som helst sko. Skoen heter «Nike SB X AirJordan 4».
– Det er en lekker og kul sko, og det er veldig sjelden at AirJordan og skateboarding går sammen, sier Oscar (15).
Han og kompisen Aleksander er forberedt. De har tilbrakt hele natten i et bitte lite telt, like ved inngangen til Session. De er aller først i køen.
– Det er litt trist å si, men jeg kom rundt midnatt i natt, sier Oscar.
– Hvordan har du sovet?
– Jeg har sovet bra.
– Men det har jo vært natt til lørdag. Hvordan har bylivet vært?
– Det har vært en del folk og masse liv. Mest hyggelig, men noe tull har det vært. Da har vi bare jaget dem bort, sier han.
– Og du må være rimelig sikker på å få tak i sko?
– Det er jeg. Jeg vet at jeg gjør det, sier han.
Samarbeid mellom Nike SB og Air Jordan
Skoene er et samarbeid mellom avdøde Sandy Boedecker, som er grunnleggeren av Nike SB. Nike SB er Nikes merke for skateboard sko. Og Tinker Hatfield, som er designeren bak de fleste Air Jordan-sko.
Dette samarbeidet har aldri før vært gjort.
De nye skoene kommer i såkalt begrenset opplag, fordelt på svært få utsalgssteder verden over.
– Det er mange sneaker-entusiaster som samler på disse skoene, som er grunnen til at det blir så mye blest rundt dem, sier Eivind S. Larsen som jobber med design og markedsføring.
Akkurat dette produktet trenger lite markedsføring, ifølge Larsen.
– Men det er ganske stas med disse spesielle slippene, sier han.
Session-butikkene i Stavanger, Trondheim, Oslo og Bergen er de eneste butikkene i Norge som får inn det begrensede opplaget.
Kan selges videre
Og det er ingen, utenom kjeden selv, som vet hvor mange sko som er i de enkelte butikkene.
Derfor er det svært populært.
Mange av ungdommene skal nok forsøke å selge skoene videre. Det regner de med å tjene et par tusen på.
– Jeg skal ha dem selv, men jeg tipper at rundt 90 prosent av de i denne køen skal selge dem videre, sier Maksymilian Dunajski.
– Hva er egentlig greien med disse skoene?
– Godt spørsmål. Jeg likte dem bare. Om det er verdt å ligge i sovepose utenfor butikken i 9 timer for, tviler jeg på, sier Dunajski og ler.
Hvordan gikk det?
Han kom nemlig rett fra jobb, og skal rett tilbake på jobb etter at han forhåpentligvis får kjøpt skoene.
– Jeg er usikker på om jeg har sovet. Jeg har bare ligget der i en slags halvsovende tilstand, sier han.
Og når dørene åpnet, sto alle ungdommene fint i kø og ventet på sin tur. Og både Maksymilian, Oscar og kompisen Aleksander fikk tak i sko.
– Jeg er fortsatt usikker på om dette var verdt det, sier Dunajski mens han er på vei ut med posen i hånda.
Session opplyser at allerede lørdag formiddag er alle skoene utsolgt i butikkene.