SKAM blir europeisk

NRK har inngått avtaler i Nederland, Tyskland, Italia, Frankrike og Spania om europeiske versjoner av det norske nett- og TV-fenomenet SKAM.

Cengiz Al og Iman Meskini i «Skam»

BLIR EUROPEISKE: Ungdommer nedover i Europa får nå egne versjoner av SKAM på sitt eget språk.

Foto: Tom Øverlie / NRK

– SKAM-universet er allerede en stor suksess. Den blir ikke akkurat mindre av at ungdommer i Tyskland, Spania, Italia, Nederland og Frankrike nå får egne versjoner av SKAM på sitt eget språk. NRKs mål er å være en publisist og innholdsprodusent i verdensklasse. Det er vel ingen overdrivelse å si at SKAM har truffet blink både på innhold og publisering, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

Flere får oppleve SKAM-universer

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen

STOLT: De som skapte SKAM, hadde som visjon at serien blant annet skulle hjelpe 16 år gamle jenter med å styrke selvfølelsen gjennom å løsne tabuer. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen sier NRK kan være stolte over å eksportere denne visjonen til utlandet.

Foto: Anders Leines / NRK

Nå får publikum i de fem landene oppleve egne SKAM-universer, slik norske unge fikk leve seg inn i en dramaserie basert på grundig innsiktsarbeid i deres virkelighet. Autentisiteten i SKAM-universet er noe av det som har engasjert fans og kritikere verden over. I de fem landene bor det til sammen rundt 272 millioner mennesker.

Det er distributøren Betafilm som har signert avtale med NRK om de nye versjonene. Nå skal selskapet Banijay forberede manus for France 4 og Bantry Bay for Tysklands ZDF/Funk. Telefonica Spain samarbeider med Movistar+, og i Nederland blir serien produsert og vist av NTR. Roma-baserte Cross Productions er i sluttfasen av forhandlingene med et italiensk mediehus og planlegger produksjon allerede i løpet av året.

Håndplukket av NRK

Alle partnerne er håndplukket av NRK og har fått veiledning om hvordan kjerneelementene i serien kan videreføres. Beta Film forholder seg til NRKs retningslinjer, noe som er særlig viktig for SKAM. Det omfatter retningslinjer for research, preproduksjon, produksjon og publisering. Retningslinjene skal bidra til at nye produsenter lykkes med møte behov i målgruppa.

– Vår oppgave er å lage best mulig innhold for publikum i Norge. Samtidig er vi selvfølgelig veldig glade for den enorme interessen for SKAM i utlandet. De som skapte SKAM, hadde som visjon at serien skulle hjelpe 16 år gamle jenter med å styrke selvfølelsen gjennom å løsne tabuer, gjøre dem bevisst på mellommenneskelige mekanismer og vise dem gevinsten av å konfrontere frykt. Det er en visjon vi kan være stolte av å eksportere til utlandet, sier Eriksen.