For Arbeiderparti-veteranen og den tidligere byrådslederen i Oslo er det utenkelig å arrangere OL basert på mest mulig gjenbruk av anleggene fra 1994.
– Jeg gråter. Hvis det er noe denne byen trenger på idrettssiden, så er det skøytehall, sier han på spørsmål om hva han synes om å bruke Vikingskipet på Hamar som skøytearena i 2022.
NRK har de siste dagene fortalt at både mulighetene for skiskyting på Lillehammer og skøyteløp på Hamar skal vurderes.
– Vi vil ha nye idrettsanlegg. Det er den viktigste begrunnelsen for å søke. I tillegg vil vi bygge ut en del trafikk- og kollektivløsninger. Det å la være å bygge anleggene og spre noen av de viktigste øvelsene utenfor Oslo, det mener jeg er uakseptabelt, sier Gerhardsen.
- Les: Gerhard Heiberg: – Kan glemme å søke om spredt OL
- Les: Kan bli OL uten skiskyting i Oslo
- Les: Disse anleggene må Oslo-OL ha
- Mulighetsstudie av arenaer til OL i 2022
Pris ikke et argument
Han mener man må begrunne et dyrt OL-arrangement med mer enn at man skal ha en folkefest i to uker.
– Vi skal ha det moro i 14 dager og både før og etter. Men vi er nødt til å få bygd ut denne byen på idrettssiden. Idretten ønsker seg nye anlegg, og det er noe byens befolkning har glede av i mange år framover, ikke bare de 14 dagene festen varer.
– Men det vil jo bli billigere å gjenbruke OL-anleggene fra 1994?
– Det billigste er å la andre byer arrangere OL. Men vi vil arrangere OL fordi vi vil ha anleggene, og så får vi festen attåt, sier Gerhardsen.
– OL er bra for byen
Som idrettsentusiast, tidligere skøytepresident og en av de stadig færre som faktisk er til stede på Holmenkollsøndagen hvert år, har Gerhardsen ikke vært redd for å bruke skattebetalernes penger på idrettsanlegg.
Han var en av pådriverne bak Kollen-utbyggingen som til slutt fikk en prislapp på 1,8 milliarder kroner. Men hvor mye Oslo må være villig til å betale for OL-anlegg, vil han imidlertid ennå ikke mene noe om.
Kostnadsfordelingen mellom stat, kommune og spillemidler vil bli en av de store OL-debattene i tiden fremover.
– Jeg synes det er for tidlig å lage noe regnestykke. Mye av dette er ting som Oslo vil gjøre likevel og som står på planene. Et OL vil gjøre at vi må skyve det fram i tid. Det er en god ting for byen og byens innbyggere.
Må bygge ut kollektivtrafikken
Oslo bystyre vedtar etter alt å dømme å utarbeide en OL-søknad 23. mai.
Gerhardsen mener politikerne må få på plass et opplegg for en sterk oppgradering av trafikkmønsteret i byen, særlig kollektivtrafikken. Han tror OL kan være en motivasjon for å komme raskere i mål.
– Vi må fortsette forbedringen og oppgraderingen av t-banetunnelen. Vi må få på plass den nye Lørenbanen, og det skal vi klare. Vi må også ha nye trikker og ikke minst fundamenter og skinner å kjøre på, sier han.
Færre skøyteløpere fra Oslo
Med dagens anlegg kan man ikke holde store mesterskap for skøytesporten i Oslo. Gerhardsen mener rekruteringen til sporten er stor nok til at det er behov for en skøytehall.
I dag er utendørsbanen på Valle Hovin et treningstilbud til skøyteløperne i Oslo.
– Vi merker faktisk at det har kommet færre gode skøyteløpere fra Oslo den siste tiden. Det skyldes jo at det er ganske slitsomt å gå på Valle Hovin i ruskevær når vi vet at idretten har gått innendørs.