–Vi håper å finne et tidspunkt for et møte i februar, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet til Dagens Næringsliv.
Departementet har ikke ekstra midler å tilby aktørene, legger han til, og sier det viktigste er å få partene til å sitte ved samme bord og finne felles løsninger.
Sperrer signalene
NSB Persontogs kommunikasjonssjef Åge Christoffersen Lundeby forklarer at et av problemene dreier seg om at det er svært vanskelig å få mobilsignaler fra utsiden og inn i vognene på grunn av vognmaterialet.
–Signaler gjennom stålkasser i en hastighet på opptil 200 kilometer i timen er en utfordring, sier han.
NSB mener saken er tredelt ved at den berører NSB, som har ansvar i togsettene, Jernbaneverket, som har ansvar for dekning i tunnelene, og mobiloperatørene, som har ansvar for dekning langs jernbanesporet.
Uenige om regningen
Lundeby foreslår at det monteres signalforsterkere i togene. Jernbaneverkets teknologidirektør Sverre Kjenne mener på sin side at dette dreier seg om et pengespørsmål mellom mobiloperatørene og NSB.
Det riktige vil være å bedre dekningen på de mest trafikkerte strekningene først, mener Kjenne.
Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen sier mobilaktørene siden forrige århundre har jobbet for å bedre dekningen for togpassasjerene. Han mener det er Jernbaneverket som må på banen her, ved å stille sine stasjoner tilgjengelig for mobiloperatører og installere signalforsterkere.