Hopp til innhold

Tross bønner: Fornebubåten blir lagt ned

Beboerne på Fornebu har ikke klart å overbevise politikerne om at hurtigbåten til Aker Brygge skal bestå.

MS Tidevind

Hurtigbåten Tidevind skulle være et alterantiv til overfylte busser mellom Oslo og Fornebu, men få har vært interessert i tilbudet.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

I vår la Ruter frem en rapport som viste at få bruker båten, selv om Ruter har informert alle bedrifter og husstander på Fornebu. Ruter ville legge ned Fornebubåten fra 10. november.

Da tok Fornebulandets Vel innbyggerinitiativ og i mai sendte de brev til Akershus fylkeskommune med protest og 1497 underskrifter.

Men etter to års drift vil alle partier bortsett fra Miljøpartiet De Grønne legge ned Fornebubåten, når hovedutvalget for samferdsel i Akershus møtes onsdag 12. oktober.

Vil ha matebuss og andre rutetider

Frank Roland i Fornebulandets Vel tror det ville hjelpe hvis Ruter lager en ekstra sving på ei bussrute, slik at den fungerer som matebuss.

– Båten har også veldig begrensede rutetider. Noen er så tidlig på morgenen at ingen tar fergen. Hadde man justert rutetiden og latt frekvensene følge etterspørselen, ville den økt.

– Hvis båten er så bra, og bruker så kort tid, hvorfor er det da så få som bruker den?

– Med tilrettelegging fra Ruters side, med tilbringertjeneste, bysykkelordning og innfartsparkeirng så skal passasjertallene komme opp på samme nivå som på Nesoddbåten, sier Frank Roland.

Tonje Brenna

Tonje Brenna (Ap).

Foto: Nina Eriksen / NRK

Han viser til at hurtigbåten har hatt 30% vekst i antall passasjerer etter at båtruta startet opp igjen etter sommerferien andre uke i august.

– Det ble veldig kostbart dette

Tonje Brenna (Ap) sier at Fornebubåten blir for dyr, har for lavt passasjertall og er for lite miljøvennlig.

– Vi har jo gitt dette tilbudet flere sjanser, og 23 millioner kroner er veldig mye penger i et område med mange alternative reisemåter. Men vi håper vel alle at vi klarer å lage et bedre alternativ i fremtida, sier Tonje Brenna (Ap).

Fylkesrådmanen skriver i sin innstilling at hvis båten skulle gå hyppigere i rushtiden måtte man kjøpe enda en båt.

Knut Tønnes Steenersen (FrP)

Knut Tønnes Steenersen (Frp)

Foto: Elin Martinsen / NRK

Også Fremskrittspartiets representanter stemmer for nedleggelse. Knut Tønnes Steenersen sier at det går 28 bussavganger i timen fra Fornebu til Oslo, og at det kanskje er bedre for folk å komme midt inn i byen, enn til Aker Brygge.

– Vi har vært for å bruke sjøen som veg, men det ble veldig kostbart dette. Når vi subsidierer med båten så mye, går det på bekostning av andre ting vi bør bruke penger på i kollektivtrafikken som kanskje har mer effekt, sier Knut Tønnes Steenersen (Frp).

Endelig avgjørelse om båten blir tatt i fylkestinget 24.oktober.