Hopp til innhold

T-banekrav kan stanse utbygging

Det eneste store utbyggingsområdet Oslo har igjen står i fare for aldri å bli bygd ut.

boligbygging

T-banekrav kan forsinke bygging av nye boliger på Gjersrud-Stensrud. Illustrasjonsbilde.

Foto: NRK

Byrådet frykter at flere tusen boliger på Gjersrud-Stensrud i beste fall kommer en gang i en fjern framtid. Årsaken er strenge krav fra bystyreflerallet om t-bane til den nye bydelen.

- Bør legge til rette for kollektivt

Gjersrud-Stensrud på grensen til Ski er den eneste store biten med jomfruelig mark i Oslo, utenom marka.

I årevis har politikerne diskutert hvor mange boliger området tåler, og hvordan folk skal reise til og fra. I kveld krever trolig bystyreflertallet at en t-baneløsning er på plass før eller samtidig med boligene.

- Vi mener vi bør legge til rette for å kunne reise kollektivt i Oslo uansett hvor man bor. Hvis man da skal bygge ut et nytt boligområde må vi også legge til rette for kollektivtrafikken, sier Tone Tellevik Dahl, som er Arbeiderpartiets byutviklingstalskvinne.

- Ingen midler til bane

Men byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen mener bane ikke er nødvendig for å igangsette byggingen.

- Jeg er rett for at utviklingen dermed kan bli skjøvet langt framover i tid. Det er ingen midler til bane i Oslopakke 3, og her vil jeg tro at vi snakker om ganske mange hundre millioner. Det er penger som kommunen i øyeblikket ikke har, sier Agerbak-Jensen til NRK Østlandssendingen.

Bane vs. buss

Mens opposisjonen vil ha variert bebyggelse og 5-7000 boliger, vil byrådet nøye seg med 3000 rekkehus- og eneboliger. Byråden mener det da vil holde med bussbetjening.

- Man kan se for seg en utvikling i området hvis utbyggingen blir i en mindre skala, og at det skjer gradvis uten å være avhengig av bane først. Men hvis man skal ha t-bane som et slags rekkefølge-krav, tror jeg vi snakker mange år framover i tid, sier hun.

Tellevik Dahl mener at Gjersrud-Stensrud-utbyggingen uansett ligger langt fram i tid.

- Vi snakker om et tidsperspektiv på 20-25 år. Oslo kommune og nabokommunene må samarbeide om hvordan dette skal finansieres. Vi synes det er viktig at man følger samme prinsipp som vi har fulgt i drabantbyene - nemlig at vi bygger bane og bolig samtidig, avslutter hun.