Hopp til innhold

Stor interesse for tog-app

Forbrukerrådet er overveldet over interessen for applikasjonen togtest.no. Via denne app'en kan togreisende melde fra om toget er i rute eller ei.

Oslo Sentralbanestasjon

Oslo Sentralbanestasjon.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

togtest.no kan passasjerer selv melde fra om togene er i rute via mobiltelefon.

Det finnes ikke noen offisiell statistikk over tog-forsinkelser. Og responsen fra pendlerne har vært enorm, sier Anne Haabeth Rygg fra Forbrukerrådet.

Lenke til Forbrukerrådets togtjeneste

– Jeg må si den har vært overveldende. Vi hadde håpet på 250 deltakere iløpet av to uker. Men allerede har 817 ulike mobiltelefoner blitt brukt til å registrere togenes punktlighet. Det er helt utrolig bra, sier hun.

Nå kan du teste NSB

Gjelder utvalgte togstrekninger

– Vi måler reiser mellom alle stasjoner på strekningene Lillehammer-Oslo, Halden-Oslo og Skien-Oslo. Dette er de tre strekningene som ofte omtales som InterCity-triangelet, og er av de mest trafikkerte strekningene i landet.

Dette er første gang Forbrukerrådet gjennomfører togtesten, og har derfor valgt å begrense seg til disse strekningene.

Lokaltog registreres også. Men togtesten er begrenset til strekninger inn og ut av Oslo S.

– Når du har registrert reisestrekning og e-post kan du fortelle om toget er i rute, eller hvor forsinket det er. Det er også mulig å legge igjen kommentarer.