I utstillingen «Hvordan skal Oslo bli?» har Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune vist frem flere forslag til hvordan hovedstaden kan bli seende ut i fremtiden.
– Vi håper at dette kan sette i gang en offentlig debatt, og at vi forhåpentligvis får noen verdifulle innspill, sier informasjonsmedarbeider Marte Høgenhaug.
Etaten er i ferd med å utarbeide forslag til en ny kommuneplan som skal vedtas neste år, og har fått flere konsulentfirmaer til å komme med ideer om hvordan hovedstaden kan utvikle seg for å få plass til de 200 000 nye innbyggerne som er ventet fram mot 2030.
Hva synes du om forslagene? Bli med i debatten under artikkelen.
- Les mer og se bildene: «Hvordan skal Oslo bli?»
- Les mer og se bildene: Hvordan hadde hovedstaden sett ut om arkitektene på 60-tallet fikk viljen sin? Se de forkastede ideene her!
Kontroversielle forslag
I utstillingen har tre ulike visjoner for hvordan Oslo kan bygges ut blitt presentert.
Alle tre ideene måtte ta høyde for behovet om 90 000 nye boliger og seks millioner kvadratmeter i nye gulvarealer for næringsformål fram mot 2030.
De mest spektakulære forslagene kommer i visjonen om «Korridorbyen», med boligtårn som ligner på Monolitten i Vigelandsparken, en ring av høyblokker som ligner på Stonehenge rundt Slottet og boligblokker i Holmenkollen.
- Oslo kommune: Mer om Kommuneplan 2013 finner du her!
Må inngå kompromiss
Selv om noen av forslagene ikke nødvendigvis er veldig realistiske, synes kommunen det er greit at noen tør å tenke stort.
– Skal vi ha så stor vekst som det ligger an til å bli i Oslo kommer det til å bli en del konflikter. Da må vi ha en diskusjon på forhånd for å bestemme hvor vi vil ha veksten, men også for å få et realistisk forhold til hva det koster, sier Helge Hatland i Plan- og bygningsetaten.
– Det er greit at noen tør å pirke borti de «hellige» stedene våre, sier Leif Arne Vesteraas, som er prosjektleder for Kommuneplan 2013.
– Spennende tanker
Arild Nygård (31), bor på Kolsås i Bærum, og tar buss, T-bane og tog hver dag til jobben på Brynseng.
Hva synes du om utstillingen?
– Det er veldig interessant å se visjonene for Stor-Oslo fremover.
Hvilket forslag liker du best?
– «Ringbanebyen» bygger på det jeg mener er veien videre for Oslo by. Noen av dette er virkelig gode og nyttige innspill, som politikerne kan ta med seg videre.
Må man tenke nytt for å møte utfordringene Oslo står overfor?
– Jeg tror det. Med sterk befolkningsvekst fram mot 2030 vil mange vil si at kollektivtilbudet er sprengt allerede i dag, og da er det viktig med store visjoner.
Terje Rognlien (54), bor på Makrellbekken i Oslo og tar T-banen til jobb på Brynseng hver dag.
Hva synes du om utstillingen?
– Det er spennende og store tanker. Jeg jobber med Oslopakke 3, og er interessert i hvordan man planlegger videre utvikling av byen for å tilpasse både bolig- og reisemønster.
Hvilket forslag liker du best?
– Det er tre veldig forskjellige perspektiver i de skissene som er lagt fram her. Jeg synes ikke «Herlighetsbyen» passer så godt inn etter mitt hode, men kanskje elementer av «Ringbanebyen» og «Korridorbyen» passer best i forhold til bosetning- og transportmønster. Men så tenker kanskje morgendagens mennesker annerledes enn det jeg gjør!
Må man tenke nytt for å møte utfordringene Oslo står overfor?
– Jeg tror at også Akershus og staten må inn i bildet for å se på hvordan man kan realisere og ta vare på den utfordringen både transport- og befolkningsveksten stiller de neste 20 årene.
Vil bygge en by i byen
Kommunen forbereder også utbygging av byens siste ubebygde område. Planene for dette skal også ut på høring i løpet av året.
På Gjersrud-Stensrud er det i dag småbruk og hytter, i tillegg til noen mindre boligområder.
Ifølge Helge Hatland, som er prosjektleder for utbyggingen, bor det 200 personer i området nå.
Når utbyggingen er ferdig kan det bli et sted mellom 4500 og 9000 boliger.
– Boligtallene er valgt ut fra en vurdering om hva vi tror er realistiske ytterpunkt, og vi tror kanskje vi ender på et sted midt i mellom. For å ha grunnlag for banedekning må vi ha rundt 5000 boliger i gangavstand til banen, sier Hatland.
Også forslagene for utbyggingen av Gjersrud-Stensrud har vært en del av utstillingen. Nå håper kommunen på flere innspill om hvordan Oslo skal bli i fremtiden.
- Les også: Slik kan nye Oslo S bli!
- Les også: – Media undervurderer Oslo øst
- Les også: Dette er håpet for likhets-Oslo
- Les også: Her er problemene Oslo ikke klarer å løse
- Les også: Den ene skal bli 73 år – den andre 81