Hopp til innhold

Slik blir Oslos nye bussterminal

Et av de største kollektivknutepunktene i Norge skal bygges om og oppgraderes. Torsdag ble de nye planene for Oslo Bussterminal lagt fram.

Den nye Oslo Bussterminal
Foto: tegn_3

Med 50.000 reisende og over 1.350 avganger hver dag, er Oslo Bussterminal svært viktig for både pendlere og turister i hovedstaden.

Ifølge Akershus fylkeskommune er det sannsynlig å se for seg en trafikkvekst her på minst 25 prosent fram mot 2030.

– Bussterminalen er både for de som reiser til og fra Oslo hver dag, og er det første møte med hovedstaden for mange besøkende. Bussterminalen vil nå bli mer effektiv og gi en bedre reiseopplevelse, sier fylkesordfører Anette Solli.

Anette Solli

– Dette er et positivt tiltak for Oslo sentrum, sier fylkesordfører Anette Solli (H).

Foto: Akershus fylkeskommune/Ann Kristin Ohrstrand

Etter planen er oppstart for utbyggingen første kvartal 2018. Oslos nye bussterminal skal stå ferdig innen sommeren 2019.

Bedre tilbud- bedre omdømme

Det er Akershus KollektivTerminaler (AKT) som står bak prosjektet som skal kostet 60 millioner kroner.

AKT har ansvaret for fylkeskommunens buss- og båtterminaler.

– Vi ser at utviklingen i kundenes behov har økt enormt og da må vi tilpasse oss. Det skal bli lettere å orientere seg i området, både når det gjelder avganger og ankomst. Vi ønsker også å gi terminalen et bedre omdømme og øke trygghetsfølelsen til de reisende, sier administrerende direktør i AKT, Jafar Altememy.

Jafar Altememy

– Vi skal gjøre Oslo Bussterminal til et byrom. Det blir en helt annen følelse der, sier administrerende direktør i AKT, Jafar Altememy.

Det er blant annet gjort undersøkelser og intervjuer med både reisende og ansatte som grunnlag for planene om fornying og forbedring av terminalen.

Transformasjonen av Oslo Bussterminal innebærer også at bussterminalen skal bli større.

– Vi øker publikumsarealet med 650 prosent. Det tilsvarer 1000 kvadratmeter ekstra, sier Altememy.

Reisende på Oslo Bussterminal på vei til bussene sine

BUSSTERMINALEN: Sist bussterminalen i Oslo ble oppgradert var i 2008. Slik ser terminalen ut i dag.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Ny hovedinngang

Bussterminalen får også en ny hovedinngang mot Schweigaards gate.

– Den gjør det lettere for de reisende å bytte fra buss, til trikk, T-bane eller lokale busser, sier Altememy.

Målet er at terminalen skal bli mer synlig, både som merkevare og sted.

– Dette forbedrer reiseopplevelsen.

Bussterminalen i Oslo

SCHWEIGAARDSGATE: Det skal etableres en ny hovedinngang mot Schweigaards gate. Den skal tydeligere koble terminalen til byen og kollektivtrafikken. Slik ser det ut der i dag.

Foto: Knut Falch / NTB scanpix

Vil ikke flytte terminalen

I 2010 ble det diskutert om en ny bussterminal i hovedstaden burde flyttes, og legges på tvers av togsporene over Oslo S.

Trafikken rundt bussterminalen der den ligger i dag er tett, og det er ofte mye kø i området. Særlig i rushtrafikken.

Har dere vurdert å flytte hele terminalen istedenfor å oppgradere den gamle?

– Planene om å flytte terminalen har ikke kommet noe lenger, og med 50.000 reisende hver dag har ikke vi råd til å vente med moderniseringen.

– En oppgradering er viktig for å møte den kommende trafikkveksten. Dette gjelder ikke minst med tanke på de endringer som er planlagt for Oslo Sentralstasjon. Da må bussterminalen fungerer godt, sier Altememy.

I 2008 ble bussterminalen kåret til byens nest styggeste bygg i Aftenposten.

Altememy sier de skal gi terminalen et ansiktsløft også utvendig.

– Vi skal starte en del prosjekter for å løfte opp hele området rundt Vaterland.

Oslo bussterminal