Hopp til innhold

Samferdselsministeren vurderer flere strakstiltak etter dødsulykka på E8 i Tromsø

Både fartsbegrensning og fartsmåling er blant de kortsiktige tiltakene regjeringa nå vurderer etter ulykka på E8 som krevde fem menneskeliv.

E8 i Ramfjord

Lavere fartsgrense og fotoboks er blant tiltakene som vurderes på kort sikt på E8 utenfor Tromsø etter ulykka.

Foto: Frida Marie Flatland / NRK

– Det bør ses på fotoboks og eventuelt nedsatt fartsgrense. Det er tiltak som vi snakka om som kan gjøres på kort sikt. Og så snakka vi om hvordan man kan få midtdelere.

Det sier Tromsøs ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap) etter at han tirsdag møtte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og direktør i Statens vegvesen Ingrid Dahl Hovland.

Der diskuterte de tiltak på strekningen på E8 utenfor Tromsø hvor fem personer omkom i ulykken natt til søndag.

– Vi diskuterte og spilte inn både det at veien var sporet, at det bør asfalteres og det bør være bedre vintervedlikehold, sier Wilhelmsen om ulykkesveien.

en vei med biler på

Havarikommisjonen undersøkte tirsdag ulykkesstedet på E8.

Foto: Simen Wingstad / NRK

Regjeringa vil vurdere flere tiltak

Om det skal komme midtdeler på strekningen ligger lengre fram i tid, ifølge ordføreren.

– Der er det regulering som må gjennomføres, veien må gjøres bredere for å få til det, og det må finansieres. Det skal vi jobbe opp mot Vegvesenet med. Det har jeg avtalt med vegdirektøren å ha et møte om i nærmeste fremtid, sier Wilhelmsen.

Gunnar Wilhelmsen og Jon-Ivar Nygård møttes for å diskutere tiltak på E8 utenfor Tromsø etter dødsulykka.

Ordfører Gunnar Wilhelmsen i Tromsø diskuterte tiltak på ulykkesveien med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tirsdag.

Foto: Pål Hansen / NRK

Han mener det er opp til Vegvesenet å prioritere å bruke penger på også de langsiktige tiltakene.

– Så må veien utvides først. Det er milliardinvesteringer som må gjøres, men det er over veidirektørens budsjett sier Wilhelmsen.

Samferdselsministeren sier det er flere tiltak som kan innføres på strekningen.

– Det kan være aktuelt å sette ned fartsgrense, kombinere det med automatiske fartsmålinger, og på den måten dra ned farta på strekningen. Men det er sikkert også flere tiltak.

Negativ utvikling i dødsulykker

Nygård sier Vegvesenet til enhver tid har god oversikt over hvilke strekninger som er ulykkesutsatte i Norge.

– Så gjør man prioriteringer ut fra hvor det er størst utfordring. I dette området pågår det også bygging av ny vei litt lenger syd.

– Nå er det andre plasser i landet hvor vi bruker milliarder av kroner for å bedre fremkommeligheten. Burde man prioritere trafikksikkerheten høyere?

– Ja, vi mener vi må prioritere trafikksikkerhet veldig høyt. Og det er derfor vi også fra vår side har vært veldig opptatt av å prioritere drift og vedlikehold og utbedring av veiene våre, for det er det som gir oss mest trafikksikkerhet per krone, sier Nygård til NRK.

Han sier trafikksikkerhet er et langsiktig arbeid, som de jobber med kontinuerlig.

– Vi jobber med både reguleringsperspektivet, kampanjevirksomhet, utbedring av vei og alle sånne tiltak som kan bidra til at vi i sum får bedre trafikksikkerhet.

en mann i blå dress

Samferdselsministeren sier det jobbes kontinuerlig med å bedre trafikksikkerheten i landet.

Foto: Frode Meskau / NRK

Nygård sier det står veldig høyt på dagsordenen til regjeringen.

– Nå har vi jo dessverre så langt i år hatt en negativ utvikling med antall dødsulykker. Og vi skal følge opp nullvisjonen, som handler om at vi skal til null. Og vi skal ned til maksimalt 50 drepte innen 2030. Og det betyr at vi må intensivere arbeidet med trafikksikkerhet.

– Det er jo alltid sånn at det er sammensatt hva som er årsakene til ulykker. Denne ulykken vet vi ikke årsaken til ennå. Vi må la de som har ansvaret for å finne ut av det gjøre jobben sin. Både politiet, Vegvesenet og Havarikommisjonen, sier Nygård.

Men samferdselsministeren påpeker og at det handler om atferd på veien for å få ned ulykkestallene.

– Det handler om kompetanse, hvor gode vi er på å kjøre biler, motorsykler eller hva det måtte være. Og det handler om vi forholder oss til regelverket, fart og bruke sikkerhetsutstyr og alt det som hører sammen. Så alt det må med i en pakke hvis det skal lykkes med trafikksikkerhetsarbeid.

en mann iført en gul jakke og en blå lue

havariinspektør Henrik Tomren sier Havarikommisjonen vil varsle om eventuelt sikkerhetskritiske funn.

Foto: Simen Wingstad / NRK

Havarikommisjonen vurderer sikkerhetsundersøkelse

Statens havarikommisjon har i dag vært på ulykkesstedet sammen med Vegvesenets ulykkesgruppe og utført 3d-scan av ulykkesstedet og dokumentert med bilder.

– Vi må få klarhet i hendelsesforløp og se om det er området der som peker seg ut der vi kan forbedre sikkerheten, sier havariinspektør i Havarikommisjonen, Henrik Tomren.

– Vi så på kjøretøy i går og veiforhold i dag, også tar vi med oss alt tilbake og ser hva vi gjør videre.

Ifølge Tomren skal Havarikommisjonen nå sammenstille informasjonen de har fått og ut fra det vurdere om de skal opprette en sikkerhetsundersøkelse.

– Hvis det dukker opp sikkerhetskritiske funn vil vi varsle om det, men på dette tidspunktet har vi gjort innledende undersøkelser