Hopp til innhold

Slik blir nye Gardermoen

Vinnerforslaget til den nye Terminal 2 på Gardermoen er nå kåret. Se bildene her.

Terminal 2
Foto: Team-T AS

Styret i Avinor vedtok torsdag 12. februar løsningsforslag til ny Terminal for Oslo Lufthavn.

Dagens Terminal ble opprinnelig bygget for 17 millioner passasjerer.

Men senere har Oslo Lufthavn flere ganger utvidet passasjerkapasiteten.

Det siste er utbygging av dagens Terminal mot øst, som vil stå ferdig i april 2009.

Forventer vekst til tross for nedgang

Selv om veksten i flytrafikken flatet ut i 2008, og trafikktallene synker ved inngangen til 2009 , viser prognosene fra Oslo Lufthavn at flytrafikken igjen vil vokse fra 2010.

Dermed er det behov for å planlegge enda en utvidelse av kapasiteten ved Oslo Lufthavn. Derfor skal flyplassen nå bygge en Terminal 2.

- Vi tenker langsiktig og bygger for fremtiden. Selv om vi får en midlertidig nedtur vil behovet på sikt ligge langt over de 20 millionene passasjerer dagens Terminal er bygget for, sier administrerende direktør ved Oslo Lufthavn, Nic Nilsen i en pressemelding.

Fremragende arkitektonisk utforming

Fem team deltok i arkitektkonkurransen om byggingen av Terminal 2.

Nå er en vinner kåret.

Det tverrfaglige teamet som er valgt består av Narud-Stokke-Wiig, Cowi, Norconsult, Aas-Jacobsen, Ing. Per Rasmussen og flere underleverandører.

Om vinnerforslaget sier evalueringsgruppen følgende:

”Forslaget gir et anlegg med fremragende arkitektonisk utforming, meget god funksjonalitet, stort økonomisk potensial og ivaretar nye miljø- og energikrav på en fremtidsrettet måte”

Korte avstander mellom terminalene

Vinnerteamet har valgt å bygge Terminal 2 som en forlengelse av dagens Terminal.

Jernbanestasjonen blir brukt til å skille de to bygningsdelene fra hverandre på en tydelig måte, og gangavstandene fra stasjonen og til innsjekk blir kortest mulig.

Planleggingsarbeidet med ny terminal startet i 2007.

I april 2008 ble konseptløsning og plassering av nytt terminalbygg og ny pir med flyoppstillingsplasser valgt.

I januar 2009 inngikk Oslo Lufthavn en kontrakt om prosjektledelse med firmaet Advansia.

Prosjektorganisasjonen skal nå sammen med vinnerteamet og Oslo Lufthavn utarbeide skisse- og forprosjekt til ny terminalløsning.

Eventuelt byggevedtak vil fattes av Avinorstyret mot slutten av 2009.

Terminal til mange milliarder

Nybygget kan tidligst stå ferdig i 2013, og noe tall for hva utbyggingen vil koste, foreligger foreløpig ikke.

- Vi er ennå tidlig i prosessen. Tidligere er det antydet 5-6 milliarder kroner, uten at dette er et beløp vi kan binde oss til, sier administrerende direktør Nic. Nilsen ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

Når den planlagte utbyggingen er fullført, kan flyplassen ta imot 34,5 millioner passasjerer. I fjor reiste 19,3 millioner passasjerer til eller fra Oslo Lufthavn.