Hopp til innhold

Ruset motoren og tutet – må ta lappen på nytt

Reidun Elna Vatten ruset motoren og kom borti hornet da hun skulle parkere i garasjeanlegget der hun bor. Nå må hun ta ny førerprøve.

Reidun Elna Vatten

Reidun Elna Vatten reagerer på at politiet sier hun må ta ny førerprøve selv om hun aldri har krasjet eller hatt uhell i trafikken.

Foto: Ingvild Baltzersen Sund / NRK

Det var like før jul i fjor at tre personer hadde plassert en varebil på parkeringsplassen hennes under blokka der hun bor på Ullern i Oslo.

– Jeg spurte pent om de kunne flytte seg, for jeg hadde hastverk. De ga ingen respons, og jeg måtte vente i ti minutter, sier Vatten til NRK.

Da de omsider flyttet varebilen, kjørte Vatten inn og parkerte. Hun innrømmer at hun ruset motoren noe da hun kjørte inn i luka og kom nær hornet da hun bar ut varer av bilen.

Samme kveld kom politiet på døra hennes.

De tre personene i garasjen hadde fortalt politiet at hun hadde tutet, ruset motoren og krasjet inn i nabobilen. Det siste er, ifølge Vatten, ikke riktig.

– Jeg har aldri hørt noe fra dem som eier nabobilen, og det var ingen merker verken på min eller naboens bil, sier Vatten.

Godkjennelse fra lege

Alle sjåfører over 75 år må regelmessig til legekontroll for å bevise at de fortsatt er egnede sjåfører. Legen har godkjent at hun er skikket til å kjøre. Men nå har 85-åringen fått beskjed av politiet om at hun må ta førerkortet på nytt.

– Jeg synes det er merkelig etter hver dags kjøring i 60 år, uten å ha krasjet en eneste gang. Jeg synes det hele er latterlig.

– De tre personene i garasjen har fortalt politiet at du kjørte inn i garasjen med minimal klaring til garasjeåpningen – hva tenker du om det?

– Ok. Men, det har jo ikke skjedd noe. Hvis du to ganger om dagen kjører ut og inn i en garasje så kjenner du garasjen, sier Vatten.

– Dilemma

Steinar Talgø

Steinar Talgø i Politidirektoratet sier det oftest er eldre bilførere som må ta ny førerprøve for å bevise at de fortsatt er skikket til å kjøre bil.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Vatten har klaget vedtaket inn for Politidirektoratet, men de står fast ved at hun må kjøre opp på nytt. Direktoratet vil ikke kommentere enkeltsaker, men sier slike saker ofte er vanskelige å avgjøre.

– Når det er meldinger fra publikum, og politiet ikke selv har sett kjøringen må vi foreta en grundig vurdering av opplysningene, sier seksjonssjef Steinar Talgø til NRK.

Ifølge veitrafikkloven kan politiet be personer å kjøre opp på nytt, dersom vitners forklaringer er troverdige og bygger på objektive forhold.

Talgø mener det, i et tvilstilfelle, er bedre å pålegge noen å kjøre opp på nytt, enn å la de kjøre videre og muligens være farlige sjåfører.

– Konsekvensen av en feil avgjørelse, hvis vi tar klagen til følge, kan bli vanvittig mye mer dramatisk enn om en person pålegges en førerprøve som det i ettertid viser seg at ikke var nødvendig.