I snart femten år har politikerne diskutert ulike skinnegående alternativer. Nå er det metro eller T-bane i tunnell fra Majorstua som er mest aktuelt, men banen er ikke planlagt før etter 2018 og den er ikke fullfinansiert.
Nå har Ruter bedt selskapet Deloitte undersøke om næringslivet vil spytte de drøyt fem hundre millionene som mangler i potten.
- Fornebubanen forventes å koste 4,5 miliarder
- I Oslopakke 3 er det satt av 1,2 milliarder til en slik bane
- Staten ventes å stille opp med ca 2,3 milliarder
- Utbyggere på Fornebu har allerede betalt et bidrag til bane på 500 millioner
Det er restbeløpet på drøyt fem hundre millioner kroner som Deloitte mener kan hentes inn fra næringslivet langs banen. Rapporten slår fast at næringslivet vil betale, hvis de får utnytte tomtene sine mer.
Les også: Den førerløse banen gikk ut av budsjettene i 2003
– Alle vi har snakket med mener kollektivtrafikken er det offentliges ansvar. Men hvis vi kan få en situasjon der alle som har interesser på Fornebu kan tjene penger på det, vil det la seg gjøre, sier Sissel Husøy i Deloitte.
Politikerene vil vurdere rapporten
– Vi vil vurdere saken. I går var det kontakt mellom ordføreren i Bærum og fylkesordføreren i Akershus og vi skal ha et møte umiddelbart etter ferien, sier Ole Kristian Udnes (H), varaordfører i Bærum.
Både bedrifter, ansatte og kommune er utålmodige etter banen. Høyres varaordfører i Bærum kan gjerne være med å diskutere økt fortetting , men er skeptisk til flere boliger enn de 6.000 som er planlagt.
– Problemet er at vi ikke kan finansiere flere skoler og barnehager enn de vi allerede har planlagt, sier Udnes.