– Nå er det tagging her for fjerde eller femte gang. Det er ikke mye pent, sier Jarl Refling som bor ved støyskjermen ut fra Lilllestrøm stasjon.
Han og flere andre naboer til strekningen er kritiske til at tagging på støyskjermene nå får stå lengre enn før.
Banesjefen for Gardermobanen og Hovedbanen, Lars Frøystein, sier til Romerikes Blad at de har gitt opp å holde banen taggefri.
– Det har blitt en kamp vi ikke kan vinne. Vi gjorde i sin tid et forsøk på å holde Gardermobanen fri for tagging, men vi lyktes ikke, sier Frøystein til avisa.
Prioriterer stasjonene
Jernbaneverket bruker cirka en halv millioner kroner i året på å fjerne tagging i Oslo-området på totalt 43 stasjoner. Kommunikasjonssjef Kjell Bakken sier de har en todelt
holdning til tagging.
– Vi har ikke gitt opp kampen. Vi har fortsatt nulltoleranse mot tagging på stasjonene.
Der blir alt anmeldt og fjernet så fort som mulig. Langs banen er saken en annen.
– På master og støyskjermer langs linjen er det så mye av det, at det blir stående noe lengre. Vi prioriterer det som er spesielt skjemmende, så tar vi det andre når vi har vedlikehold.
Sikkerhet først
Jernbaneverket må bruke natta på å fjerne tagging og grafitti.
– Da må vi prioritere sikkerhetsrelatert vedlikehold først, så kommer dessverre taggingen i andre rekke.
Etter at Romerikes Blad skrev om taggingen ved Sørumsgata, har Jernbaneverket bestemt seg for å gripe inn.
– Den skal vekk og vi fjerner den så fort vi kan. Det er ikke mer enn 14 dager siden vi fjernet en tilsvarende tag på samme sted, sier Bakken.