Jernbaneverket stenger i sommer Oslo S for nesten all togtrafikk i 45 dager. Hvis trafikken hadde fortsatt som vanlig, ville arbeidet tatt halvannet år.
Publisert
Artikkelen er flere år gammel.
Bare reisende med Østfoldbanen og utenlandstoget vil slippe alternativ transport i perioden.
Neste sommer, altså sommeren 2012, vil togstansen ved Oslo S også gjelde togene på Østfoldbanen, i tillegg til de togene som berøres nå.
De foreløpige planene går ut på at togstansen blir like langvarig neste sommer.
Utskifting og fornying av infrastruktur er årsaken til togstansen. Men når utskiftingen av sporveksler, kjøreledninger og annet utstyr er ferdig, blir det bedre tider.
– Men når vedlikeholdet og utskiftingen av sporveksler og annet utstyr er ferdig sommeren 2012, skal jernbanen i Oslo-området ha samme tekniske standard som Gardermobanen og et livsløp på 30 år, lover jernbanedirektør Elisabeth Enger.
Ville tatt halvannet år
I løpet av den seks uker lange togstansen i sommer vil Jernbaneverket få utført like mye arbeid som man ville trengt 18 måneder på dersom togtrafikken gikk som nå.
I den perioden Oslo S stenges for togtrafikk, vil togene til NSB, NSB Gjøvikbanen og Flytoget bli kjørt til nærliggende stasjoner. Der vil det bli satt opp busser.
Sammen med T-banen vil bussene sørge for at reisende kommer dit de skal. NSB varsler at togene vil bli snudd på henholdsvis Skøyen, Drammen, Lillestrøm og Bryn stasjoner.