– Alt vil gå som normalt ifølge rutetabllen som vi har nå. Buss for tog er det nå slutt på, sier Jan Erik Kregnes pressesjef i Jernbaneverket til NRK.
Den siste sommerstengningen i det såkalte Oslo-prosjektet avsluttes mandag, etter seks uker der de reisende har måttet belage seg på å bruke lengre tid enn vanlig for å komme seg fra A til B.
Tiden har blitt brukt til oppgraderingsarbeid.
– Fra og med mandag morgen vil alle flytog, godstog og passasjertog gå som normalt fra Oslo sentralbanestasjon.
- LES:
- LES:
– Mer punktlig
I løpet av fire sommerstengninger siden 2009 er blant annet spor og veksler i Brynsbakken over Oslo S og veksler i Oslotunnelen byttet ut.
– Vi håper at punktligheten i avgangene vil bli noe helt annet etter denne oppgraderingen. Vi merket allerede i 2011 en god forbedring i punktlighetene og kan dermed si at oppgraderingen har hatt positive effekter, sier Kregnes.
Artikkelen fortsetter etter bildet
Noe av det mest synlige for de reisende etter utskiftningsarbeidet er den nye informasjonstavla på Oslo S.
– Det har vært 300 mennesker i arbeid fra flere land i Europa. 19 ulike entrepenører har foretatt full oppgradering, forteller Kregnes.
Etter store forsinkelser i togtrafikken gjennom Oslo i 2007 og 2008 ble det på oppdrag fra Samferdselsdepartementet startet et større fornyingsprosjekt for å bedre infrastrukturen.
- LES:
- LES:
Prosjektet har en forventet prislapp på 1,7 milliarder kroner og skal være ferdig i desember 2012.
- Les også: Gjør 18 måneders arbeid på en sommer