Hopp til innhold

Nye millioner til Think

Elbil-produsenten Think har hentet inn 350 millioner nye kroner i kapital og får Smart Club-eier Atle Brynestad med på laget.

El-bilen Think
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

I tillegg til penger fra Brynestad henter selskapet inn midler fra en rekke andre utenlandske investorer og allerede eksisterende aksjonærer, melder dn.no.

Mange kjendiser på laget

I mars hentet selskapet inn 170 millioner kroner.

Petter Stordalen og Stein Erik Hagen var blant dem som spyttet penger i emisjonen den gang. Også i den andre emisjonen spytter Stordalen inn penger. En million dollar, eller cirka 5,8 millioner kroner får selskapet av finansmannen.

- Jeg synes dette er et meget spennende konsept som også har muligheten til å lykkes kommersielt, sier Stordalen til NA24.

Flere utenlandske ventureselskaper, to amerikanske og ett britisk, er også med på den nye kapitaltilførselen.

REC-gründere

De tre REC-gründerne Alf Bjørseth, Reidar Langmo og Jan-Olaf Willums som overtok det konkursrammede Think-selskapet for 15 måneder siden, har også økt sine investeringer og sitter nå på rundt en tredel av selskapets aksjer.

Også Think-gründer Jan-Otto Ringdal er med blant dagens investorer og har sammen med andre norske investorer også en annen tredel av aksjene. Den siste tredelen tilhører utenlandske investorer, opplyser administrerende direktør i Think, Jan-Olaf Willums.

- Med en halv milliard kroner har vi det finansielle grunnlaget for å gjennomføre våre planer om å bli et internasjonale selskap, sa en fornøyd Willums onsdag i lokalene til meklerselskapet ABG Sundal Collier i Oslo som har regissert emisjonen.

10.000 biler i året

- Vi må opp i en årsproduksjon på 10.000 Think-biler for å tjene penger, og dette produksjonsmålet regner vi med å nå i begynnelsen av 2009, sier Willums til NTB.

Selskapets fabrikk i Aurskog på Østlandet har en produksjonskapasitet på 3.500 biler i året med ett skift og 7.000 med to skift. På grunn av kapasitetsbegrensninger på Aurskog og nærhet til utenlandske markeder har selskapet planer om å legge noe av produksjonen til utlandet.

- England, USA, Sveits og Nederland er aktuelle produksjonssteder, men Aurskog forblir det sentrale produksjonsstedet, sier Willums.

- Vi er en utradisjonell bilprodusent som setter sammen ferdigproduserte deler. Derfor er det lett å bygge nye fabrikker, sier han.

Kommer til høsten

På senhøsten kommer den nyutviklede elbilen Think city på markedet. Den er en bil spesielt beregnet på bytrafikk og har en topphastighet på 100 km/t og en rekkevidde på 170 kilometer.

For 20 kroner får du fullt batteri, og i Norge er det lagt opp til at slike biler ikke skal pålegges årsavgift. Eiere av elbiler slipper også å betale bomringavgift og skal kunne benytte kollektivfeltene uten at politiet griper inn.

Men det er klimatrusselen, stigende oljepriser og lave driftskostnader som gjør at Willums og hans medinvestorer tror at Think har en lovende framtid som investorobjekt og pengemaskin.

- Dess mer oljeprisen stiger, dess gunstigere blir det å kjøre elektrisk. En elbil er altså billigere i drift, og man slipper ting som oljeskift, påpeker han.