Hopp til innhold

Nekter sosialklienter overnatting

Mange pensjonater og ungdomsherberger i Oslo er lei av at NAV prøver å plassere sosialklienter hos dem.

Vandrerhjem

Haraldsheim Vandrerhjem er et av overnattingsstedene som opplever stor pågang fra NAV.

Foto: Arnfinn Johnsen / Haraldsheim Vandrerhjem

Flere overnattingssteder i hovedstaden forteller at de får nesten daglige telefonhenvendelser fra NAV, som forsøker å reservere rom på vegne av sine sosialklienter.

I følge Harald Mo, daglig leder på Haraldsheim Vandererhjem, møter også mange opp i resepsjonen uten verken reservasjon eller penger.

– Det er vi som blir sittende med et problem når noen blir sendt til oss uten rombestilling og de hisser seg opp når de får beskjed fra vår resepsjon om at det er fullt, sier Mo.

Forstyrrer andre gjester

Haraldsheim Vandrerhjem har gjennom brev og gjentatte ganger på telefon gitt klar beskjed om at de ikke ønsker flere henvendelser fra NAV. Harald Mo mener at det ikke lar seg forene med tilbudet de ønsker å gi til sine andre gjester.

– Våre gjester er i stor grad ungdom, skoleklasser, idrettslag og utenlandske turister. Det er ikke hyggelig for oss eller våre andre gjester å stadig oppleve høylytte diskusjoner i resepsjonen, sier Mo.

Han presierer at Haraldsheim Vandrererhjem ikke har en overnattingsavtale med Oslo kommune, noe de heller ikke ønsker på grunn av negative erfaringer med sosialklienter. Harald Mo forteller om diverse episoder med folk som snakker høyt med seg selv, bråker og ikke sover om natten.

Derfor nekter de, i likhet med Anker Hostel og Coch's Pensjonat, å ta i mot folk som er henvist fra NAV.

Manglende kunnskap hos NAV

Anniken Hauglie, byråd i Oslo

Sosialbyråd Anniken Hauglie

Foto: Bjørn Ove Fjellandsbø

I følge NAVs egne retningslinjer skal sosialtjenesten kun benytte steder som har en overnattingsavtale med Oslo Kommune.

Last ned NAVs retningslinjer.

Sosialbyråd Anniken Hauglie tror manglende kunnskap om retningslinjene kan være grunnen.

– Det kan være at det har vært fullt på steder med avtale, men det kan også være at noen i tjenesten ikke har kjent til regelverket godt nok, sier Hauglie.

– Derfor skal vi nå ta kontakt med sosialkontorene for å få presisert hvordan regleverket skal forstås.

Regelverket sier klart og tydelig at steder uten avtale ikke skal benyttes, med unntak av enkelte tilfeller der det anses som absolutt uunngåelig.

Hauglie vil ikke svare på om henvendelsene fra NAV, kan skyldes et utilstrekkelig tilbud om midlertidig bosted for sosialklienter i Oslo.

Les mer: