Hopp til innhold

Mot ny rekord for bilvraking

Nordmenn vraker biler som aldri før. Fortsetter tendensen blir 2013 et rekordår for vrakede kjøretøyer.

Vraking av biler på Alnabru

Helt ferske tall viser at utviklingen bare forsterker seg. I juli og august ble det vraket 23 000 kjøretøyer. Tilsvarende tall i 2012 var 15 000.

Foto: Øzgur Tufan / NRK

Ifølge en oversikt fra Toll- og avgiftsdirektoratet ble det i første halvår vraket rundt 85 700 kjøretøyer. Det er 8800 flere enn i samme periode i fjor.

Helt ferske tall viser at utviklingen bare forsterker seg. I juli og august ble det vraket 23 000 kjøretøyer. Tilsvarende tall i 2012 var 15 000.

Vanligvis er det mest vraking i årets seks første måneder.

– De to siste årene har vi opplevd en økning på mellom ti og femten prosent årlig, sier daglig leder Rune Lund ved Stokstad bilopphuggeri i Oslo.

Se video: Antall biler som vrakpantes har økt

Totalt har biloppsamlere på landsbasis fått inn 85 700 biler i løpet av det første halvåret ,en økning på 8800 flere enn året før. NRK har vært i kontakt med de største vrakpantbedriftene i Oslo som også kan bekrfete at vi vraker biler som aldri før:

NRK har vært i kontakt med de største vrakpantbedriftene i Oslo som også kan bekrefte at vi vraker biler som aldri før. Her vrakes biler på Stokstad bilopphuggeri på Alnabru.

Økt vrakpant gir høy interesse

– De fleste som vurderer å sende bilen på skraphaugen er nok klar over at de slipper årsavgift når det skjer før 20. mars, og at de slipper med halv avgift før 1. juli, sier Aksel Wold, driftskoordinator i Bilgjenvinning AS.

Gjennom et landsdekkende nett av bilopphuggere tar selskapet seg av en betydelig andel av alle vrakbiler her i landet. De registrerer at økt vrakpant også har gjort vrakingen mer lønnsomt enn før.

Vrakpanten har økt i to omganger på kort tid, først med en 500-lapp fra årsskiftet, og så ytterligere 500 fra 1. juli.

– Nå er det 3000 kroner å tjene på operasjonen, og det gir jo utslag, sier Wold.

Også daglig leder Stokstad bilopphuggeri i Oslo bekrefter.

– Jeg tror tallene øker fordi vrakpanten har økt. Men også fordi Statens vegvesen er effektive i forbindelse med kontroller av biler som ikke er EU-godkjente.

95 prosent gjenvinnes

Når en skroteferdig bil leveres, blir alle skadelige væsker og miljøskadelige deler fjernet og håndtert forsvarlig. Deretter fraktes vraket til et bilopphuggeri.

Etter at miljøskadelig materiale og bildeler som kan gjenbrukes er fjernet, blir vrakdelene fragmentert og sortert. Om lag 95 prosent gjenvinnes, resten havner på deponi.

Europeiske krav til håndtering av bilvrak medfører at materialgjenvinningsgraden må økte ytterligere fra 2015.