Hopp til innhold

Mindre svevestøv i Oslo

Piggfrie dekk og mijøfartsgrenser har redusert svevestøvet i Oslo.

Rushtrafikk i Oslo

Piggfrie dekk og miljøfartsgrenser har ført til mindre svevestøv i Oslo skriver Oslo kommune.

Foto: Lise Åserud / Scanpix

Det var ingen brudd på forurensningsforskriftens bestemmelser om lokal luftkvalitet i fjor.

Arbeidet med Oslo kommunes tiltakspakke for luftkvalitet har dermed gitt gode resultater, skriver Oslo kommune på sine hjemmesider.

Ingen brudd i fjor

Det var for første gang ingen brudd på bestemmelsene i 2007, og bedringene har gitt resultater i form av mindre svevestøv de siste årene. Kommunens luftforurensningsmyndighet, friluftsetaten, har som ansvar å påse at anleggseiere som forurenser utendørsluften, følger opp tiltakspakken.

Svevestøv har en rekke negative virkninger på helsen, og i 2005 og 2006 var det fortsatt mange overskridelser av døgnmiddel-konsentrasjonen av partikkelforurensningen på 50 mikrogram per kubikkmeter luft (µg/m3). 

Fremkaller sykdom

Svevestøv kan gi økt forekomst av bihulebetennelse, hoste, bronkitt, sykehusinnleggelse og dødsfall på grunn av luftveis-eller hjerte/karsykdommer. Innleggelser og dødsfall forekommer i spesielt utsatte grupper som eldre, syke mennesker eller små barn med luftveissykdommer.

Hovedkildene til svevestøv er veitrafikk, og oppstår vinterstid særlig under perioder med tørt, stabilt vær.

Helsefarlig luft én uke i oktober

Alnasenteret ville hatt flere

Oslo bystyre vedtok i 2005 en tiltakspakke for å redusere svevestøvforurensning og utslipp av nitrogendioksid, som også bidrar til luftforurensning.

- Fjern bilene, ikke astmatikerne

Døgngrenseverdien på 50 mikrogram per kubikkmeter luft skal ikke overskrides mer enn 35 ganger per år. Antall dager med brudd på bestemmelsene i forurensningsforskriften er redusert fra 17 i 2006, til 0 i 2007.

Imidlertid ville målestasjonen ved E6 Alnasenteret hatt ulovlig mange overskridelser hvis den ble målt hele året, men stasjonen ble kun målt i perioden januar t.o.m. mai.

Piggfritt og miljøfartsgrenser

Forbedringen er ifølge kommunen mye grunnet overgang til piggfrie dekk av en høy andel bileiere i Oslo. 

I tillegg har støvdemping i utsatte områder, for eksempel på Bygdøy allé og på Alnabru, og redusert kjørehastighet fra 80 til 60 kilometer i timen ved Ring 3 og E18 redusert mengden oppvirvlet veistøv.

Husk vinterfart og penger for pigg