Onsdag ble det kjent at regjeringen bevilger 25 millioner kroner til planleggingen av den nye Fornebubanen, og at togkapasiteten i østlandsområdet skal økes.
Samferdselsbyråd Guri Melby mener det er positivt at den nye Fornebubanen er inne på statsbudsjettet, men mener bevilgningen er langt fra god nok.
Hun etterlyser en større satsing på kollektivtrafikken i Oslo.
– Regjeringen har gjort det billigere å kjøre biler som går på fossil energi. Det reduserer konkurranseevne til elbiler og kollektivtrafikken. De er nødt til å snu om hvis de skal oppfylle klimaforliket og gjøre det enklere for folk å reise kollektivt og sykle, sier Melby.
– Overlater kollektivløftet til kommunene
I budsjettet for 2015 har regjeringen foreslått 945 millioner kroner til belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene.
Av dette er det satt av 280 millioner kroner til Oslo og Akershus, som er omtrent det samme som det har vært tidligere.
– Det er ingen økning i belønningsordningen. Regjeringen overlater det store kollektivløftet til kommunene selv, og det vet vi blir vanskelig, sier Melby.
I budsjettet for Oslo har byrådet lagt opp til en økning på to prosent i trafikkveksten for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Hvert år har byrådet søkt om nærmere 500 millioner kroner til en kollektivsatsing.
- LES OGSÅ:
– Må få flere til å ta grønne valg
Melby mener det blir vanskelig å videreføre veksten med det nye statsbudsjettet.
– Vi risikerer mer kø på veiene, trangere plass på kollektivtrafikken, flere misfornøyde kunder og mer klimautslipp, sier hun.
Derfor etterlyser hun mer penger til belønningsordningen slik at de kan jobbe mot et klimaforlik.
– Skal vi nå målet er vi nødt til å få flere til å ta grønne valg, til å reise kollektivt og sykle og gå, og vi er nødt til å få færre til å reise med bil. Det regjeringen legger opp til nå vil gi omvendt resultat, sier Melby.
- LES OGSÅ: