– Det rødgrønne byrådet er en bremsekloss for planene om landstrøm i Oslo. Hvis man tror at man ikke får det til, så kan man være helt sikker på at da får man det ikke til heller, sier fagansvarlig for shipping og arktiske spørsmål i Bellona, Sigurd Enge.
Enge mener byrådets holdning er for passiv, og får støtte fra Høyre.
– Jeg er ganske sikker på at hvis de rederiene som driver disse linjene får beskjed om at de må bruke landstrøm, så vil de gjøre det, mener Sigurd Enge.
Foto: Knut Erik Solhaug / NRKHøyre ber nå byrådet komme med en konkret plan innen året er omme for hvordan samtlige utenlandsferger og cruiseskip som besøker Oslo kan bruke landstrøm.
Landstrøm er tilførsel av strøm fra land til et skip som ligger til kai. På den måten slipper man å produsere strøm med forurensende generatorer om bord.
185 dør hvert år
I 2012 fikk Color Lines Kielferge muligheten til å koble seg til strøm, i stedet for å la dieselmotorer gjøre jobben når den ligger til kai på Hjortnes.
Blant utenlandsfergene som er i fast trafikk til og fra hovedstaden, er det bare Color Line som i dag bruker landstrøm når de ligger til kai i Oslo.
NRK har tidligere fortalt om Folkehelseinstituttets undersøkelser av hvordan luftforurensningen påvirker helsa til hovedstadens innbyggere. Ifølge forskerne dør hvert år 185 Oslo-borgere for tidlig på grunn av svevestøv.
– Landstrøm for cruiseskip og utenlandsferger ville være med på å bedre luftkvaliteten betraktelig i Oslo. Det er et veldig treffsikkert tiltak, mener Enge.
- Les også:
- Les også:
LANDSTRØM: Gjennom dette anlegget får Color Lines Kielferge landstrøm på Hjortneskaia i Oslo.
Foto: Simon Skjelbostad Yset / NRKJuridisk utfordrende
Byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad fra Arbeiderpartiet, sier at kommunen ikke kan kreve at cruiseskipene skal bruke landstrøm når de ligger til kai.
– Det er ikke lett å få en landstrømordning på plass i Oslo, sier byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad (Ap).
Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK– Problemet er at vi som Oslo Havn ikke har noen hjemmel for å sette krav til det enkelte rederi om at de skal ha dette utstyret ombord. Vi har heller ikke juridisk mulighet til å nekte anløp.
De andre selskapene, utenom Color Line, har i dag båter som ikke kan benytte seg av landstrøm. Kommunen kan heller ikke kreve en oppgradering, men det vil bli gitt klare anbefalinger når nye båter skal kjøpes.
– Men likevel har vi ikke noe juridisk makt bak et krav som sier at de skal ha dette utstyret, sier Lippestad.
MILJØVENNLIG: Slik ser anlegget for landstrøm på Hjortnes i Oslo ut.
Foto: Simon Skjelbostad yset / NRK– Bør endres
DFDS sin ferge til København ligger til kai på Vippetangen i Oslo. Drivstoffmotorene durer og røyk siver ut av pipa, mens ferga fylles opp med reiseglade folk.
Roar Funderud
Foto: Hanna Seferowicz / NRKAdministrerende direktør i DFDS Seaways, Roar Funderud, sier de er positive til landstrøm, men at skipene per i dag ikke har mulighet til å bruke det.
– Havna må først legge til rette for landstrøm, så må vi legge til rette for at skipene kan bruke det, sier han og understreker at de enn så lenge renser det de slipper ut med katalysatorer.
Sigbjørg Andersen og Bjørg Anita Brofoss er på vei med DFDS til København.
De to liker ikke informasjonen om at fergene er en stor forurensningskilde når de ligger til kai.
– Det er ikke bra, og dette bør man egentlig gjøre noe med.
KØBENHAVN: Bjørg Anita Brofoss (t.v.) og Sigbjørg Andersen reiser til Danmarks hovedstad med danskebåten.
Foto: Knut Erik Solhaug / NRK