På Facebook-siden til Oslo Bysykkel er det mange kunder som har lagt igjen dårlige anmeldelser og noen har også gått til det skritt å opprette en egen Facebook-gruppe for kunder som er misfornøyde med tilbudet.
Mange opplever nemlig å komme til tomme stativer når 34000 syklister skal dele på rundt 1000 sykler. Samtidig brukes syklene omtrent dobbelt så ofte som i fjor.
Avviser refusjonskrav
På tross av kritikken nekter Urban Infrastructure Partner, selskapet bak Oslo Bysykkel, å refundere kundene som er misfornøyde med tilbudet deres.
Markedssjef Johan Christian Høgåsen-Hallesby forklarer at de refunderer kunder i de tilfellene der de ikke har tilgang til tjenesten, men sier de vet at det er sykler tilgjengelig.
– Syklene er ikke nødvendigvis akkurat der du trenger den, akkurat når du trenger den, men det er dessverre ikke slik tjenesten fungerer, sier Høgåsen-Hallesby.
Kan klage til Forbrukerrådet
– Når en leverandør selger en vare eller tjeneste, må vi forvente at han har kapasitet til å gjøre alle kundene sine fornøyde, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.
Skogly mener en leverandør må kjenne til kundenes bruksmønster, om det er spesielle tider på døgnet eller enkelte dager tjenesten er mer populær. Det vil ifølge Skogly sørge for at han ikke får flere kunder enn han kan betjene og gjøre fornøyde.
– Hvis du mener du ikke får det du skal, går det an å klage, og hvis dere ikke blir enige går det an å klage saken videre til Forbrukerrådet, forteller kommunikasjonsrådgiveren.
Til neste år skal Oslo Bysykkel styrke sykkelparken med 2000 nye sykler. Det vil kanskje forbedre tilgjengeligheten til bysyklene.