Undersøkelsene som ble gjort med en fjernstyrt ubåt i sent i går kveld avdekket hull i en av bunkerstankene i lastebåten.
Bare flaks gjorde at det ikke ble en større oljelekkasje fra det havarerte skipet ved Fagerstrand i Oslofjorden.
Lasteskipet «Crete Cement» som inneholder over 115 tonn olje og 20 tonn diesel
.Dykkere tetter lufteluker
De 115 tonnene med tungolje om bord utgjør en betydelig miljøtrussel ved en eventuell lekkasje.
Skipet ligger nå stabilt på bunn og faren for lekkasje skal være liten.
Ledelsen i rederiet vil i dag klokken 13 avholde en pressekonferanse på Shippingklubben i Oslo.
Dykkere har i dag satt i gang arbeidet med å tette lufteluker under vann.
Mannskaper fra Kystverket jobber nå med å sikre den havarerte båten utenfor Nesodden bedre. Lasteskipet skal fortøyes i jernpåler som skal bankes ned i fjellet.
Hør:
(Saken fortsetter under)
Se video: Klargjøres for tømming
Olje i sjøen
Det var frykt for lekkasje fra skipet, da det faktisk ble observert olje i sjøen.
Les:
Denne lekkasjen er tettet etter et ubetydelig utslipp. I går ble alt gjort klart i tilfelle det skulle komme nye utslipp.
Oljen viste seg å komme fra motoren, og 8-12 liter motorolje er rent ut gjennom en lufteluke som nå er tettet. Det var totalt 2.000 liter olje på maskinen.
Ligger stabilt
I går var det
Undersøkelser med fjernstyrt undervannsbåt sent onsdag kveld var
ifølge aksjonsleder Per Odd Krystad i Kystverket veldig
oppløftende.
- Båten ligger stabilt og den har satt seg godt i gjørmebunnen. Vi sender ned dykkere så snart det blir lyst torsdag for å tette lufteventiler fra bunkerstankene akter. Faren for lekkasjer vurderes nå som veldig liten, sier Krystad til NTB.
(Saken fortsetter under)
Se video: Beboerne frykter oljelekkasje i fjorden
Vil undersøke og sikre
Hvor lang tid det vil ta å tømme skipet for olje kan Kystverket ikke si noe om.
- Første steg i aksjonen torsdag blir å tette lukene. Deretter fortsetter man undersøkelser av skroget og sikring av det, sier Krystad.
Selv om faren for lekkasje vurderes som liten, ble beredskapen rundt havaristen opprettholdt natt til torsdag.
Årsaken er et mysterium
Hvorfor det 97 meter lange lasteskipet kjørte rett på grunn er foreløpig et mysterium. Det var flotte forhold på fjorden, og skipet hadde norsk los.
Havarikommisjonen har etter foreløpige intervjuer onsdag konstatert at kapteinen ikke var beruset.
- Vi har begynt arbeidet med å oppklare hva som er skjedd. Vi håper først og fremst at resten av skipet ikke synker, slik at vi kan få tilgang til logger og registreringsapparater, sier direktør Grete Myhre i kommisjonen til NTB.
Rederiet vil avvente med å kommentere årsaken til kommisjonen er
ferdig med sitt arbeid.