NRK Meny
Normal

Gjorde god butikk på Bieber-fansen

Bieber-besøket skapte verdier for mer enn 100 millioner kroner for næringslivet i hovedstaden. Popstjernen er derfor hjertelig velkommen tilbake.

Tidvis kaos utenfor hotellet The Thief i Oslo tirsdag ettermiddag.

Det var tidvis kaos utenfor hotellet The Thief på Tjuvholmen i Oslo, da Bieber-fansen prøvde å få et glimt av idolet sitt.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

På vegne av arrangøren av Justin Bieber-konsertene i Oslo sist uke, Atomic, har analysebyrået Pöyry regnet ut at besøket skapte verdier for 104 millioner kroner.

Innimellom konserter og jakten på et glimt av popidolet var fansen også svært flinke til å bruke penger.

Roger Bjørnstad, sjeføkonom i Pöyry management consulting

Sjeføkonom i Pöyry Roger Bjørnstad.

Foto: Johan B. Sættem

– Det krever en stor arbeidsinnsats å gjennomføre et slikt arrangement, sier sjeføkonom i Pöyry Roger Bjørnstad.

Mat, hotell og shopping

67 500 beliebers besøkte Oslo og Bærum under konsertene. Rundt halvparten av disse kom langveis fra, og én tredel bodde på hotell.

Godt over 40 000 dagsverk måtte til for å få på plass Bieber-festen. Pöyry har regnet ut hvilke ringvirkninger de tre konsertene har hatt for Oslo og omegn.

– Mange som kommer trenger overnatting, mat og transport, og kjøper varer og tjenester fra næringslivet, sier Bjørnstad.

– Velkommen tilbake

Med verdiskapningen i tankene, ønsker ordføreren i Oslo Justin Bieber hjertelig velkommen tilbake.

– Det betyr at mange har hatt mulighet til å tjene penger. De betaler skatt og da kan jeg drive god skole, sier ordfører Fabian Stang (H).

Stang er svært fornøyd med innsatsen fra politi, vaktselskapene og foreldre, og har ingen ting i mot flere Bieber-konserter i hovedstaden.

– De som ikke liker «baby, baby» kan høre på noe annet, og så kan vi lage mer forretning og få inn mer skatt, ler han.

Pöyry påpeker at mye av næringslivet i storbyer er knyttet til underholdning og kulturliv.

– Det er også en form for verdiskapning som skaffer arbeidsplasser, sier Bjørnstad.